måndag 9 november 2009

Att ge namn till ett barn

Vad tänker en nybliven mamma på när hon ammar sitt barn? Hon tänker kanske på barnets framtid. Ska det lilla knytet bli ett älskligt och begåvat barn? Och sedan en aktiv och utåtriktad tonåring? Som får vänner, skaffar ett bra yrke och bildar familj så småningom?

En förälders första viktiga uppgift är att ge barnet ett namn. Om jag finge råda en förälder skulle jag säga: Uttala olika namn och tänk efter hur det känns att säga dem. Själv är jag svag för namn som börjar på E! Namn som Eva, Erik, Edvin, Esbjörn, Elina, Ellinor och Estrid. Jag är mer än nöjd med att mina egna bonusbarnbarn heter Edith och Elias.

Vad är det som är bra med namn på E? Därför att när man säger dessa namn formar sig munnen till ett leende. Pröva själv att säga Eva och säg därefter Ylva. När vi säger Ylva, Yrsa, Yngve och Ulla blir det något ansträngt över munnen, den ler inte längre. Det har mig veterligen inte forskats på namnets betydelse för hur mycket kärlek barnet får -- föräldrar älskar naturligtvis alla sina barn oavsett vilket namn de har råkat ge dem -- men jag skulle inte bli förvånad om Erik och Ellinor möter mer spontan välvilja från sin omgivning än Ylva och Yngve.

Ett namn är en kinkig sak. Namnet ska vara en del av barnet för resten av livet. Fel namn och okänsliga skolkamrater hittar något att retas för. Många föräldrar vill ge barnet ett unikt namn, kanske för att låta andra veta att just denna lilla unge är en alldeles särskild liten människa. Vilket det också alltid är. Jag har läst -- men minns inte längre var – att många barn med ovanliga namn växer upp och går in för ovanliga karriärer. Det kan vara så att det unika namnet känns förpliktande, man vill fylla det med något speciellt.

Görel Kristina Näslund

Görel Kristina Näslund är journalist, författare, psykolog och medicine doktor. Hon har gett ut flera böcker, bland annat om psykologi och om äpplen. Näslund är en av grundarna till NAFIA (Nordiska arbetsgruppen för internationella amningsfrågor)

Inga kommentarer: