måndag 2 november 2009

Hallå Expressen, jag är också trött på lögnerna om amning!!

"Hon tröttnade på lögnerna om amning" var ämnet för en helsida i Expressen för någon månad sedan. Tänk att man kan få basunera ut hur less man är på dålig amningsrådgivning i Expressen.

Jag är också trött på lögnerna kring amning. Jag har varit i den här branschen i tio år och jag kan bli helt matt när jag märker att informationen inte blir bättre, utna sämre. Och att föräldrar matas med samma gamla lögner, om än i lite ny förpackning då och då.

Trodde ni till exempel att fyratimmarsschemat hörde till det förgångna? Ja, "amning var fjärde timme" är det inte många som förespråkar på 2000-talet, även om några regelbundenhetsentusiaster fortsätter.
Men ammar man 5-6 gånger per dygn så blir det var fjärde timme eller mera sällan. Och då är det plötsligt helt normalt.

Att barnmatsföretagen har ett intresse av att ge vilseledande amningsråd är kanske inte så konstigt. Så här skriver det ena stora barnmatsföretaget i Sverige, länk här:

Det är lika normalt att ett spädbarn äter fem gånger per dygn som att det äter åtta-nio gånger per dygn.

Jaha men om barnet "äter" mer än nio gånger per dygn då? Är det onormalt?

Men även en rad andra barnsajter hävdar liknande:

Under de första veckorna äter barnet mellan fem och tolv gånger per dygn, skriver Barntotal.

Barnet ska nu äta minst 5-6 gånger per dygn, skriver Growing people, låt vara med tillägget men det är vanligare att barn äter betydligt oftare i en bisats efteråt.

Ett barn behöver som regel ammas minst 5-6 gånger per dygn

Till och med i en text om en ansedd amningsforskare står det så här:

Ett exempel på ytterligheter är en mamma som ammade sitt barn fem gånger per dygn när barnet var två veckor gammalt, mot ett annat barn som ammades elva gånger per dygn.

Att fem gånger per dygn är en ytterlighet kan jag gå med på, men elva gånger per dygn, mindre en en gång varannan timme som den andra ytterligheten?

Inte ens Amningshjälpens egen hemsida är förskonad, visar det sig när jag gör en sökning på "amma 5 gånger per dygn":
att barnet gärna vill amma allra minst 5 gånger per dygn och gärna upp till 15 gånger per dygn står det som ett av flera tecken på att barn får tillräckligt med mjölk. Andemeningen är att om barnet vill ammas mera sällan, då bör man verkligen kolla upp så det inte har blivit slött eller vant sig vid för lite mat, men det är märkligt så detta fem-gånger-per-dygn kan bita sig kvar.

Men hur ska man göra då? Se på barnet. Amma på de tidiga amningssignalerna - att barnet vrider på huvudet, gapar, smackar. Försök inte avgöra om barnet "är hungrigt" eller "bara vill suga". Låt barnet få komma till bröstet när det vill och stanna så länge det behöver. Känner du dig begränsad, så försöka amma och multitaska eller lär dig stå och gå och amma, t ex med hjälp av en bärsjal. Eller amma på bestämda tider om du och ditt barn trivs med det men upphöj inte reglerad amning till allmän regel.

Förvrängd historieskrivning om amningen i Sverige är vanligt, t ex här:
På 70-talet var svenska kvinnor negativt inställda till amning och de tyckte att mjölkersättning var det bästa alternativet. Mindre än 6 % av alla sexmånadersbebisar fick bara bröstmjölk, resten av mammorna satsade på mjölkersättning. Mammorna var trötta på sjukhusens strikta regler om att amma var fjärde timma och de valde därför bort amningen.

En studie från 1972, från innan skandalen med flaskdöden i u-land blev känd i Sverige, visar på en annan verklighet.
75% av kvinnorna i studien (n=298) tyckte om eller tyckte mycket om amningen. 13 % tyckte det gick an. Bara 12 % sa att de ogillade amningen.

De "valde" knappast bort amningen. Två tredjedelar slutade p g a att de upplevde att "mjölken tog slut" vilket i sig har kopplats till fyratimmarsschemat. 9% angav såriga bröstvårtor eller mjölkstockning som skäl att sluta eftersom det inte fanns någon som helst relevant hjälp att få.

Dessutom är det fel att 6% av barnen fick "bara bröstmjölk" vid ett halvårs ålder. 6% av halvårsbebisarna ammades överhuvud taget. Helt eller delvis.

Jag brer gärna ut mig på en helsida i Expressen och berättar om hur amning och mjölkbildning fungerar, och varför det finns risk att mjölken sinar om man ammar för sällan/begränsar amningen eller om barnet inte har tillräckligt stort tag kring bröstet. Och lite om vad jag har funnit kring vad som hände på 1970- och 80-talen.

Det är på tiden att media slutar skriva kvinnor på näsan om VARFÖR de ska eller inte ska amma och det vore coolt om Expressen med sin jätteupplaga i stället kunde berätta HUR det ska gå till.

Marit Olanders

7 kommentarer:

Anonym sa...

Marit, du är bara bäst! Hoppas du skickar detta som en insändare till Expressen, för det behövs motvikt i den tidningen (som jag för övrigt totalbojkottar sen många år tillbaka)

Kram Jenny

Heidi sa...

Ja, skicka det till Expressen! Oj då, om 11 ggr per dygn är den absoluta ytterligheten, då är jag långt förbi tom ytterligheten eftersom min minsting fortfarande ammar långt mer än så och snart fyller 2.. Och jag vill tillägga att det betyder inte att jag är hemmafru och bara ammar, jag är student på heltid och utan man dessutom.

Tina sa...

Den artikeln skulle jag vilja läsa!

Susanna sa...

Ja skicka den till expressen. Här påstod BVC att jag hade mjökbrist eftersom bebis åt ett par gånger i timmen. Att han gick upp ca 500 g i veckan och jag slängde litervis med urpumpad överskottsmjölk spelade ingen roll.

Lin sa...

Bra! Skriv till både kvällstidningarna, DN debatt och Skånskan! De skulle absolut ta in det.

/Lin

Madeleine sa...

Kör Göteborgsposten också så jag kan läsa ;) Skulle hemskt gärna läsa en sån artikel istället för alla myter kring amning som existerar.

Acapella sa...

Du är bäst Marit. Skicka in det till alla tidningar, är så trött på vårdens knapphändiga och i många fall felaktiga kunskap om amning.

Kram
Anna