onsdag 6 mars 2013

En utsträckt hand

Av Marit Olanders

En anonym kommentator skrev nyss:

Vi som flaskmatar och ni som ammar har därför enormt mycket gemensamt, och borde kämpa tillsammans för kvinnors rätt att definiera sig själva och bestämma över sina kroppar, istället för att kämpa emot varandra och hävda att det ena eller det andra är bättre, "mer naturligt", osv. Jag hoppas att amningsrörelsen kommer att inse det en dag. Då har vi allt att vinna.

Jag säger: Ja!

Men ...

Jag har många gånger försökt räcka ut en hand till flaskmatargruppen men det är svårt att samarbeta när man genomgående blir missförstådd och ens motiv misstänkliggörs. När man kallas för någons motståndare när jag trodde vi kämpade för samma sak, när man tros vilja "att ersättning ska framstå som ett mycket dåligt, smutsigt, farligt och riskfyllt alternativ", och tros vilja fira (!) en hälsoskillnad mellan barn som ammats och fått ersättning.

Jag vill inte har något "mommy war" i Sverige. Jag ser sannerligen inte andra mammor som mina motståndare. Jag anser, som i alla år (det är alltså inget nytt som någon annan kan ta äran åt sig att ha tvingat fram) att alla gör som de vill och att vi har ett gemensamt intresse av att göra vård och matning av spädbarn så trevlig, enkel och säker som möjligt.

Mina motståndare är inte andra som är engagerade i detta viktiga ämne, utan möjligtvis de likgiltiga.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Marit, det som du skriver här, att alla gör som de vill och att vi har ett gemensamt intresse av att göra vård och matning av spädbarn så trevlig, enkel och säker som möjligt, är vi flaskförsvarare de första att hålla med om. Förhoppningsvis kommer vi och Amningsbloggen att kunna mötas i gemensamma frågor i framtiden.
Hälsningar,
Andrea Nord

Anonym sa...

Andrea:

Jag har förstått att förstått att du känner ett starkt behov av att debattera, och att flaskmatning är viktigt för dig.

Marit:
Du brinner för amningen och vill förmedla nyheter och information via denna blogg och vill gärna bemöta argument du får från flaskmammorna.

Jag förstår bägge sidor, men jag tycker det räcker nu. Jag har föjt denna blogg i flera år, sen min numera 5åring var runt året eller kanske ännu yngre. Jag har fått mycket stöd och hjälp och värdefull information presenterad på ett trevligt vis och jag har älskat att återvända, det har alltid varit en varm trevlig stämning.

Men så upplever jag det inte längre, inte på samma vis. Snälla Andrea Nord och ni andra flasklobbyister, ta era diskussioner nån annanstans.

Snälla Marit, säg vänligt men bestämt nej tack till den här typen av polimik i bloggen. Be dem träffa amningsföreträdare personligen så kanske diskussionen kan föras vidare på ett konstruktivt vis.

Jag har verkligen ledsnat på att se dessa antiamningskommentarer. Om ni är så emot amning, varför kan ni inte låta oss som är för vara, utan att sprida negativa kommentarer på ammarnas eget forum.

Visa lite respekt för att vi gör olika val!

Det här negativa klimatet tycker jag påverkar bloggen negativt, kanske till och med skrämmer iväg de nya osäkra som letar hjälp, och bloggen och dess läsare förtjänar bättre, särskilt med tanke på hur många den har hjälpt!

Tove Kungsholmen sa...

Skrev en lång kommentar men ngt gick fel vid publiceringen. Ska försöka ta det igen...

Anonym
Den polemik som finns är det ju delvis Marit själv/bloggen som har eldat på genom uttalanden här och genom sin medverkan på våra flaskforum på nätet. För min del vore det mer än välkommet om alla lade ner den verksamheten/stridsyxan för den tillför ju ingenting.

En sak har du missuppfattat ordentligt - vi flaskförsvarare är inte på något sätt emot amning, det har vi aldrig varit och det kommer vi aldrig att vara. Om du läser på våra sidor framgår den ståndpunkten oftast väldigt tydligt. Vi är precis som du för individens fria val, något som ju även Marit anser sig vara. På det området finns således ingen polemik.

Jag slutade egentligen att kommentera på den här bloggen för många år sedan då det inte ledde någonstans och då oliktänkare med flit misstolkades av andra kommentatorer. Denna kommentar är således ett undantag. ;)

Kanske kan AH och flaskmatare vid behov samarbeta i framtiden men i dagsläget har åtminstone jag inget intresse av det. Det borde gå att föra fram saklig information kring båda matningssätten ändå.
Kanske finns det andra flaskmatare som känner annorlunda dock.

Håller helt med dig om att här är en negativ stämning, det tycker jag att det har varit ända sedan jag besökte bloggen för första gången för över sex år sedan, då med avsikten att få information om matning av spädbarn (något som till min besvikelse inte fanns i någon större utsträckning).

Negativiteten här inne sprids enligt mig via såväl kommentatorer som skribenter. Det är som du säger synd då det avskräcker folk, både de som ammar och de som inte gör det. Vid mitt första besök blev jag som sagt besviken och fick för första gången upp ögonen för det fenomen som ofta kallas "amningsmaffian", ingen speciell person avsedd.

Jag tycker att det är kul att debattera men önskar precis som du att det kunde få finnas fredade forum för såväl ammande som flaskande. I dagsläget känns det inte som om sådana existerar fullt ut.

Avslutningsvis beträffande att träffa amningsförespråkare personligen, så har ett flertal sådana möten skett såvitt jag vet.

Anonym sa...

Jag vill tacka amningsbloggen, har hittat så mkt bra och stöttande information här. Önskar att jag upptäckt bloggen tidigare, då hade jag sluppit dåligt samvete för att jag ammade ofta eller erbjöd bröstet som tröst. Nu ammar jag min 2- åring med gott samvete:) och pepp till att göra detta har jag också fått från bloggen!

Marit Olanders sa...

Tove, Amningsbloggen startades inte förrän i augusti 2008, alltså för fyra och ett halvt år sedan, så du kan inte ha varit här för sex år sedan.

Anonym sa...

Tusen tack Marit för allt fantastiskt jobb du gör och att du står ut trots all denna mobbing du utsätts för!Du är otrolig och du har många som följer dig och stöder dig men som kanske inte alltid gör sig hörda i debatten. Jag hoppas orkar kämpa på och jag hoppas flasklobbyisterna lämnar detta forum till oss amningsintresserade och lägger ner sin hetsjakt.