lördag 13 juli 2013

Jag vill amma vidare

av Julia Ilke

Lillkillen har fått eksem som med stor sannolikhet beror på en matallergi. Om några veckor ska vi till vårdcentralen för allergitest men jag har själv provat att utesluta vissa livsmedel och det som gett bäst resultat är när jag inte ätit ägg. Den som känner mig vet att ägg är en stapelvara i min kyl. När jag handlar köper jag inte ett litet sexpack utan jag köper fyra tolvpack, minst. Jag älskar ägg och äter det alltid till frukost och ofta ännu en gång till under dagen. I en dryg vecka har jag nu klarat mig utan ägg och det känns minst sagt utmanande.

Frågan om jag kommer fortsätta amma om det visar sig att han verkligen inte tål ägg har jag så klart fått. Pojken är över nio månader nu så ingen skulle väl säga något ont om jag valde att avsluta amningen på grund av det här. Jag har dock inga som helst planer på att sluta, och det är nästan så det förvånar mig själv och det är lite därför jag skriver det här. För om det nu skulle vara så att han inte tål ägg och jag inte kommer få äta det så länge vi ammar så kommer det blir tufft för mig men ändå känns det inte som ett alternativ att sluta amma. Beror det må hända på att jag vet att det gynnar hans utveckling? Eller beror det på att jag är påläst om alla nyttigheter som finns i mjölken?

Att jag vill fortsätta amma honom länge till beror nog inte så mycket på vad jag vet eller på att det är så praktiskt att amma framför att kladda med mat. Det handlar snarare om en känsla. Hans glada ögon som möter mina efter de första klunkarna. Hans gulliga sökandet i sömnen efter en till slurk. Hans små varma händer som så kärleksfullt klappar på mig... Att amma är förknippat med så otroligt mycket kärlek och mys. Jag ser hur han njuter och mår bra och det får mig att också njuta och må bra. Därför fortsätter vi så länge han vill. Skulle vi sluta för att jag vill, på grund av mina behov, så hade vi nog slutat nu men om inte ens en äggfri kost knäcker mig så borde inget annat heller kunna göra det.

10 kommentarer:

lisakristin sa...

Äsch, jag ämnar treårig äggallergiker. Man måste ju ändå hålla äggfri kost till barnet, inga större problem att göra det till sig själv också (förutom den tröttsamma "kommautsomlångtidsammare på varje fredagsfika på jobbet, pga undviker äggkakor :) ) .
Jag håller med dig, skulle man sluta amma pga egna behov skulle man gjort det för länge sedan. Därmed inte sagt att fortsatt amning är en uppoffring.

Anonym sa...

Åh Lisakristin, jag kunde ha skrivit ditt inlägg:)
Just det där med att förklara varför man själv inte äter ägg är väl den jobbigaste ibiten när man har en äggsllergisk 3,5-åring ;)
/är man garderobsammare nu?

Anna sa...

Det hände nästan mig också, jordens mesta ostälskare. När min parvel fick kolik uteslöt jag allt mjölkprotein i över två månader. (Förutom allt annat man ska utesluta som lök, kål, choklad, kaffe osv. och allt annat jag utesluter ändå för min egen skull som gluten, veg.oljor, de flesta tillsatser... det fanns inte så mycket jag kunde äta där ett tag.) Jag märkte dock ingen skillnad och magen blev bättre till slut och har fortsatt vara bra nu sen jag återinfört mjölken i min kost. Visst var det tufft, men helt klart värt det om det nu hade funkat. Hoppas att ni får klara besked på testerna så lillkillen blir bra i sina eksem.

Kajsa sa...

Hejhej! Tänkte bara tipsa om nåt att skriva om, men hittar inte på mobilen vart man gör det så det blir här istället.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/amning-kan-paverka-social-klass/

Elin Hagberg sa...

Det är inte så svårt att utesluta ägg som man tror. Min man har grav äggallergi och jag lagar nästan all mat äggfri inklusive plättar, våfflor, köttfärslimpa, köttbullar och allt annat folk tror är omöjligt att göra äggfritt. Jag är själv inte allergisk så jag kan fuska ibland och min man är tack och lov inte så allergisk att jag inte kan äta ägg hemma på en egen tallrik (som han är med fisk och skaldjur) men det går ibland månader utan att jag äter ägg och inte saknar det trots att jag innan jag träffade min man gjorde av med 10+ ägg i veckan.

motvalls sa...

Varken jag eller dottern tål ägg. Är inte superallergiska dock så tillagat som del i saker i små mängder går bra. Men ändå. Jag har varit allergisk hela mitt liv så har såklart aldrig saknat ägg. Men upplever inte att det är svårt att vara utan heller. Det finns massor av sätt att laga alternativ. Sen förstår jag såklart att du som äter ägg i ren form kommer sakna det ändå. Men kanske kan du pumpa i förväg för att kunna synda ibland om det kan öka motivationen?

Kolla t ex veganrecept såsom http://veganvrakrecept.blogspot.se/ för tips på hur du kan laga utan ägg. Köp no-egg-pulver på specialkosthyllan i affären också, funkar över förväntan!

Anonym sa...

Fast man kan väl inte "pumpa i förväg för att kunna synda ibland". Ägg försvinner väl inte ur kroppen så snabbt?

Maria - Vilda barn sa...

Fast äter man en kost där ägg är viktiga, som paleo eller lchf, och man dessutom älskar smaken av ägg, så är det ju inte så lätt att vara utan ägg. Äggsubstitut, särskilt de där från Orgran brukar bestå av nästan enbart stärkelse, inte nyttigt direkt.

Jobbigt Julia! Äggallergi brukar ge eksem, det är trista grejer. Hoppas att ni blir bättre! Tack och lov blir man så fylld av kärlek när man ser sitt barn amma att det är värt allt.

Julia sa...

Min superallergiska (ägg, vete, mjölk, nötter) son har ammat i 1,5 år utan att jag gjort bestående inskränkningar i min egen kost. Allergin mot mjölk och ägg uppdagades när han va ca 4 månader och jag hade då en testperiod på några veckor där jag helt uteslöt mjölkprotein och ägg. Eftersom jag inte åt kött blev jag ofrivillgt vegan. Det var kämpigt. Som tur var märktes ingen förbättring i sonen utbredda eksem och jag återintroducerade ägg och mjölk. Inte heller detta gav någon påverkan och sedan dess har jag ätit alla livsmedel.

Det jag vill säga med detta är att det inte är säkert att man behöver utsluta saker i kosten för att man ammar ett barn med allergi. Det finns många spridda åsikter bland läkare och dietister och forskningsbaserade råd verkar tyvärr vara svåra att få.

Hoppas ni får bukt med eksemen och att ni får hjälp och stöd från yrkeskunniga som vet vad dom pratar om.

Tack för en bra blogg!

motvalls sa...

@anonym ovan. Det kanske är ohållbart att pumpa i förebyggande syfte men det måste ju finnas nåt slags tid efter vilken det en har ätit inte längre går ut i mjölken. Har letat men inte hittat info. Kanske amningshjälpen vet å kan förtydliga? T ex om en skulle få i sig nåt av misstag som bebisen är hyperkänslig mot måste det ju finnas nån kunskap om hur lång tid amning ska undvikas innan det är ok igen.