fredag 6 september 2013

Amning i mobilen

av Julia Ilke

Hur många sitter med sin smarta telefon i handen när du ammar, räck upp en hand! Jag räcker absolut upp handen. Amning tar tid och även om det är mysigt att titta på sin lilla älskling så är jag nog inte ensam om att efter en stund söka mig efter telefonen för att surfa lite. Här kommer några tips på amningsrelaterat surf:

1. Amningshjälpen finns på Facebook som grupperna "Amningshjälpen" och "Amningshjälpens slutna grupp". Här kan du ställa frågor och få svar av både andra mammor och hjälpmamor, dela bilder eller ta upp något annat som har med amning att göra.

2. Appar om amning finns det också. En sökning på "breastfeeding" i Appstore resulterade i 131 träffar. Två appar som jag fastnade för är "Happy Breastfeeding" och "Successful Breastfeeding".

Happy Breastfeeding är ett quiz med frågor om amning. Jag tycker frågorna är bra och det känns som ett kul sätt att lära sig mer på. Appen är gratis.


Successfull Breastfeeding är en informationsapp. Rubrikerna är "Understanding", "Successful", "Wellbeing", "Practice", "Minor problems" och "Weaning" så med andra ord är det en app som tar upp de mest grundläggande frågorna och ger snabb och enkel information. En mindre del av appen är tillgänglig gratis men vill man ha tillgång till alla bilder och fakta kostar det 38 kr. 

2 kommentarer:

Maja sa...

Jag räcker också upp handen, men får dåligt samvete när jag tänker på strålningen.
Någon som vet hur farligt det är?

Anonym sa...

Jag håller telefonen så långt från mitt barns huvud jag bara kan. Hur farligt vet väl ingen men att det inte är bra är nog ingen hemlighet. Stänger alltid av telefonen på natten av det skälet också.