måndag 30 september 2013

Vogue normaliserar amning

av Julia Ilke

Den här bilden finns med i senaste numret av nederländska Vogue. Ingen vanlig bild i ett modemagasin precis och därför väldigt uppfriskande tycker jag! Visserligen kan man ifrågasätta att ett barn används i ett modereportage med syfte att sälja saker men bortsett från det gillar jag att amning på detta sätt normaliseras. Att ha kampanjer med syfte att uppmärksamma amning är också bra men den bästa normaliseringen tror jag sker när amningen bara är där. Inte i fokus utan som en naturlig del i ett större sammanhang precis som i verkliga livet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det stavas VOGUE

Amningsbloggen sa...

Tack för rättningen :)

Signe sa...

Aj!... Önskar att de visat en bild där barnet haft tillräckligt stort tag... och mamman lite mera "interaktion", glädje. Diande bebisar/ammande mammor förekommer ibland i modereportage, även kändisreportage: har för mig Amningsbloggen tidigare publicerat en med Jerry Hall?

Signe (som varit några intensiva dagar på Bokmässan, och upptäckt spännande nya böcker om föräldraskap, kanske återkommer jag om dessa)

Signe sa...

När jag tittar igen på denna bild ser jag något jag missade, och som kanske är det viktigaste? Dvs att klänningens liv tycks vara delbart i mitten, en sorts amningsplagg, alltså.
Signe