söndag 6 oktober 2013

Amma efter 1 årsdagen

av Julia Ilke

I veckan som kommer fyller jag ett år som ammande mamma. I går var jag på en fest där en helt nybliven mamma var med och givetvis blev amningen ett att våra samtalsämnen. Det som slog mig var hur otroligt olika det är att amma en nyfödd, en tre månaders, en åtta månaders och en ettåring. Min egen upplevelse är att det bara blir bättre och bättre för idag slutar våra amningsstunder ofta i skratt- och kramkalas, och inte som i början med rapar och magont. Problemen med dåligt tag, mjölkstockning, blygsel att amma inför andra, läckande bröst osv. är minnen blott och det är egentligen först nu eller sedan någon månad tillbaka som amningen känns helt okomplicerad. Jag är verkligen glad över att vi ammar vidare så att vi får uppleva den här glada, enkla och roliga amningen.

Många som haft det struligt med amningen säger att de är så glada att de fortsatte amma eftersom det upplevs så positivt när problemen löst sig. Jag kan bara hålla med och känna att om jag hade slutat att amma vid säg 5 månader så hade jag gjort massor av grovjobb och slit med amningen men missat den bästa biten. Lite som att äta en halvtråkig middag och sedan gå från festen precis innan efterrätten.

I Marit Olanders bok "Amning i vardagen" finns en rolig sida som får mig att skratta av igenkäning. Det är Marcus, 11 månader, som delar med sig av sina bästa amningstips.


6 kommentarer:

Kajsakanel sa...

Haha, åh jag längtar tills dess! Nu är Nimon snart fem månader, och amningen flyter på bra för det mesta. Förutom när det är folk som pratar eller rör sig i närheten. Och förutom att det är mest najs att ligga och amma. Men det håller jag i och för sig med om! :)

Avanai sa...

Ja det var verkligen igenkänning! Ammar mitt andra barn som är 18 månader (första ammades 27 mån) och instämmer i varenda punkt på Marcus lista :)

Anonym sa...

Amningen blev verkligen mycket lättare efter 1-årsdagen. Ammade mitt barn i ca 7 år

Anonym sa...

Amma i 7 år??? Fy! Usch!

Anonym sa...

Amma i 7 år??? Fy! Usch!
Är det ok om jag skriver samma sak om t ex folk som väljer att det är äckligt att mammor väljer att flaskmata?

Anonym sa...

hahahaha, känner verkligen igen mina barn. De kan ju nästan stå på händerna och göra akrobatik ibland samtidigt som de ammar. Underbar beskrivning i boken!!!