onsdag 2 oktober 2013

Så mycket mer än blask


av Julia Ilke

"Efter ett år är mjölken bara blask" och "Du måste ge hen annan mat, mjölken är bara mys i den där åldern".  Många är vi som fått höra kommentarer som dessa men ligger det verkligen någon sanning i dem?

Enligt Kathryn Dewey (2001) ger 450 ml bröstmjölk följande näring under det andra levnadsåret (12-23 månader).

29% av energibehovet
43% av proteinbehovet
36% av kalkbehovet
75% av vitamin A behovet
76% av folatbehovet
94% av vitamin B12 behovet
60% av vitamin C behovet

Något mer än blask va?

Källa:
Dewey, 2001. Nutrition, Growth, and Complementary Feeding of The Brestfed Infant
Pediatric Clinics of North America, Volume 48, Issue 1, Pages 87-104

3 kommentarer:

Amman sa...

Ja verkligen, och dessutom ökar fetthalten eftersom den anpassar sig efter det växande barnets behov.
Efter ett års ammande ligger fetthalten runt 28% jämfört med när man ammar 0-6 månader då den ligger på ca 5-17%.
 (källa: Sagogrynet )

Min mamma blev positivt överraskad när hon fick höra detta, då hon bara fick höra att det bara var "blask" i brösten efter ett tag.

"Blask" är ett så förnedrande ord och förringar kvinnans förmåga till att nära sitt barn tycker jag. Någon som vet vem som myntade uttrycket "blask"? Ett vällingföretag kanske?

Anonym sa...

Jag läste idag att man intr ska träna hårt bär man ammar för att när man får adrenalin så smakar mjölken illa då de tydligen ska gå ut i mjölken, det låter ju sabla korkat? Är det sant ? / blivande förstagångsmamman Stina

Anonym sa...

Stina: jag har tror du tänker på mjölksyra, det sägs komma ut i mjölken när man tränar hårt. Jag oroade mig mkt för det då jag fick mitt första barn och började träna igen efter ca 4-6 veckor. Jag märkte dock inget på barnet och har i efterhand tänkt (och kanske läst nånstans?) att det i så fall rör sig om en extrem träning...
Lotta