torsdag 7 november 2013

Barnets första kontakt med bröstet

av Julia Ilke

Vid en förlossning när barnet fötts och ligger på sin mammas bröst sker något som jag tycker är oerhört fascinerande. Eller ja det sker så klart mycket i de ögonblicken som är helt otroligt men med fokus på amning så är barnets första kontakt med bröstet väldigt häftig. Har man inte sett hur ett barn beter sig vid denna första kontakt kan de nog se ut som att barnet vilset letar omkring efter bröstvårtan och man kan få lust att hjälpa till, det behövs dock inte utan barnet "vet" precis vad det gör.

Instinktivt söker dig barnet mot bröstet. Det börjar med att barnet känner sig fram med händerna, liksom för att ta mått på hur stort bröstet och bröstvårtan är. Barnet kanske bankar lite med sina knytnävar och söker med handen över bröstvårtan och för sedan sin hand till munnen. Genom att föra sin hand fram och tillbaka mellan bröstet och sin mun känner barnet lukten av mjölk och får på så vis bekräftelse på att det är på rätt spår. Barnet tar även reda på hur stort avståndet är mellan munnen och bröstet. Efter detta börjar barnet att med munnen söka rätt på bröstvårtan och det kan se ut som att barnet liksom pickar med näsan på och kring bröstvårtan. Detta kan ta en stund och jag minns att jag själv blev stressad och tänkte att "hjälp han hittar den ju inte, nu skiter sig hela amningen". Lyckligtvis  är det ingen fara alls utan det är normalt att barnet söker sig runt, backar till steget där det måttar med handen för att sedan göra ett tappert försök att suga lite.

Om du står inför en förlossningen kan jag varmt rekommendera att du ber någon fånga denna stund på film. Jag tror inte jag är ensam om ha varit så uppfylld av alla känslor då att jag inte riktigt lade märke till sonens målmedvetna beteende. Istället var jag bara lycklig och chockad över att ha honom här och, ja som sagt lite stressad när han som jag upplevde det bökade runt instället för att lyckas amma. När jag så här i efterhand ser filmen ser jag att det inte fanns någon som helst orsak till oro för det syns hur hans måttande och sökande är målinriktat om man bara känner till hur barn gör vid den första kontakten. Otroligt vackert och jag slutar aldrig att fascineras av hur ett nyfött och till synes helt hjälplöst barn kan vara så säkert på vad det vill och vart det ska.




6 kommentarer:

annasofiaelin sa...

Söker man på "breast crawl" på youtube så kan man se fina exempel. =)

postdbt sa...

Jag sökte på youtube och jag håller med, det är en fascinerande företeelse att se. En sak som jag dock undrar är hur man ska tolka när barnet inte gör så här? Vad ska jag tro om ett barn som inte är intresserat av bröstet förrän flera timmar efter födseln? Vad beror det på?

Julia sa...

Postdbt- om man haft en ovanligt jobbig förlossning kan barnet vara trött och behöva ta igen sig först. Om man tagit epiduralbedövning påverkas även barnet av bedövningen och är då slöare och ja, helt enkelt lite bedövat.
/Julia

Anonym sa...

Det där är kunskaper som jag önskar att barnmorskorna inom dagens förlossningsvård fick lära sig! Tänk om de fick lära sig vikten av lugn och ro för den nyförlösta kvinnan och barnet den första stunden efter förlossningen. Hur annorlunda det skulle se ut på sjukhusen då!

Anonym sa...

Anonym! Det kan säkert se olika ut på olika sjukhus men min erfarenhet efter tre barn är att barnmorskor lägger stor vikt vid lugn och ro!
Lotta

Anonym sa...

@Lotta: Min erfarenhet efter två barn de senaste åren är att vissa sjukhus numera totalt bortrationaliserat lung och ro och eventuell omvårdnad/stöd till nyförlösta mammor. Men det kan säkert variera mellan kliniker.Dock känns det lite konstigt om BM har den kunskapen men inte använder sig av den. Glad att höra att du haft bättre tur! :)