söndag 15 december 2013

Kaffe och proteindrink utan mjölk

av Julia Ilke

Som fortsättning på förra inlägget om mjölkproteinsallergi så måste jag få tipsa om hur man gör välling och kaffelatte utan mjölk. De flesta mjölkprodukter kan jag leva utan men kaffe utan mjölk går bara inte och jag utan kaffe går inte heller.

Bland folk som äter LCHF eller paleo har den mjölkfria latten blivit väldigt populär och har du inte redan provat den så gör det, jag lovar att det är gott!

Mjölkfri kaffe latte
1ägg
1 msk kokosfett och/eller koncentrerat smör
2 dl nybryggt kaffe eller snabbkaffe plus 2 dl varmt vatten
ev. kanel/kardemumma/kakao som extra smaksättning

Ta fram stavmixern och mixa ihop ägget och fettet (samt kaffepulvret och smaksättningen om du vill ha i det). Fortsätt mixa och häll sakta på kaffet/det heta vattnet. Klart! Om det färdiga resultatet blir grynigt så har du haft för varmt kaffe/vatten så att ägget kokats. Låt kaffet svalna lite och häll på det sakta nästa gång.

Om du skippar kaffet och bara mixar ägg, fett och hett vatten så blir det en bra proteindrink för de större barnen eller varför inte en proteindryck till dig efter träningen?! Kan även smaksättas med lite äkta vaniljpulver, kakao eller några hallon.






4 kommentarer:

Petra sa...

Hej! Jag vill bara påpeka att fabrikstillverkad välling är väl kontrollerad och tillsatt med vitaminer, järn och annat som barnen behöver.
Vill man än ändå ge denna välling bestående av ägg, fett och vatten bör endast ges som komplement till vanligt kost eller amning och till barn över sex månader. Och om barnet inte redan är igång med ätande, börja med smakportioner försiktigt.
/Petra Jankov Picha, författare till Att flaskmata

Anonym sa...

Det gäller vanlig välling också, att den enbart ska ges som komplement.

Amman sa...

Apropå välling; Tycker det är en för stor övertro på industrivällingens och industrigrötens komponenter som viktiga tillskott när barnet börjar äta fast föda. Även om de är väl sammansatta så känns inte ingredienserna särskilt hälsosamma. Dessutom är järnet i bröstmjölken fullt tillräckligt tillsammans med annan kost som broccoli, kött etc. Även om järnhalten är låg i bröstmjölken tas den upp till 100% jämfört med industriproducerad välling/gröt. Läste också någonstans att det krävs 19 barnmatsburkar för att komma upp i samma mängd järn som 1 ägg innehåller.

Så ägg är väldigt bra! :)

( Testade äggmjölk med kardemumma till min son, tyvärr dock inte någon favorit, däremot gjorde jag smoothies med kokt kallt ägg, som inte smakar, rapsolja och frukt, blev en stor favorit innan läggning. )

Anonym sa...

Efter vad jag har läst om gluten och spannmål kommer jag inte ge välling till mitt barn i alla fall. I ett ägg finns massor med bra näringsämnen, protein och fett. Ja allt som en kyckling behöver för att utvecklas i alla fall och det kan väl inte vara fy skam. Medan spannmål snarare motverkar näringsupptaget samt kan ställa till det i hela kroppen. Spannmål är inte nödvändigt för kroppen. Snarare tvärtom. Äggmjölk må låta lite konstigt men jag tror det är mycket bättre än välling.
/Maria