torsdag 12 december 2013

Mjölkprotein ger diffusa allergisymptom

av Julia Ilke

Allergi eller känslighet mot komjölk är relativt vanligt bland små barn och diffusa symptom som eksem, astma, oro eller hyperaktivitet, svårighet att gå upp i vikt och snor är alla tecken på att barnet inte tål mjölkprotein. Men eftersom symptomen kan ha helt andra orsaker också kan det ta tid innan man lägger ihop ett och ett och listar ut att mjölkprodukterna är boven.

Hemma hos oss har vi i drygt ett halvår funderat och försökt reda ut orsaken till sonens eksem. Jag har provat att utesluta än det ena och än det andra men ingenting har gett något långvarig effekt och när alla blodproverna på vårdcentralen var negativa så gav jag upp ett tag och åt allt som jag brukar. Men när eksemen hela tiden bara blev värre och värre, han fick förkylningsastma, gick ner vikt, var snorig utan att ha andra symptom på att vara förkyld och tappade aptiten fick jag nog och tog tag i saken ännu en gång. Läste på www.mjölkfri.com och polletten trillade ner när alla hans symptom var tecken på komjölksallergi!

Sedan ett par veckor har varken jag eller han ätit några mjölkprodukter och ta i trä men eksemen är bättre än på mycket länge, astman är borta och vi har kunnat sluta med kortisonsprayen, snoret har slutat rinna och aptiten börjar komma tillbaka! Efter ett halvårs provande hit och dit har jag inte riktigt vågat tro att vi äntligen hittat orsaken så igår åt jag en kaka bakad på smör. Några timmar senare var hans eksem blossande röda och kliande och sambandet kan nog inte bli så mycket tydligare...!

När man inte tål mjölksprotein så krävs det oftast att man utesluter det till hundra procent. Minsta lilla spår av smör kan sätta igång en allergisk reaktion och jag vet familjer där man har en särskild stekpanna för mjölkfri matlagning för att inte riskera något.

Nu är det bara att fortsätta med den mjölkfria kosten för våran del. Jag kan inte påstå att det är lätt men det går. Det svåraste är att få i sig fett för min del eftersom jag i vanliga fall äter både smör, grädde och ost. Som tur är har Arla något som heter koncentrerat smör vilket betyder att proteinerna och kolhydraterna är borttagna och bara smörfettet återstår. Om man ber sin butik ta hem en dunk så brukar de kunna göra det och på min Ica kunde jag idag hämta den här 1,8 kilos dunken för 179 kr. 

4 kommentarer:

Kiona sa...

Koncentrerat smör kallas även ghi eller ghee. Och är vanligt i indisk matlagning och man kan hitta det i asiatiska och orientaliska butiker eller hälsokosten. Man kan göra själv genom att sjuda smör till ca 110-120 grader om jag minns rätt. Sedan silar man bort proteinerna som koagulerat. Vasslen blir som vitt i botten och kaseinet lägger sig på ytan. Men är man mycket känslig känns det nog säkrast att köpa färdigt.

Anonym sa...

Avocado och osaltade cashewnötter har varit min "räddningsplanka" när det gällt att få i sig extra fett till amningen. Hoppas du hittar det som fungerar för dig. I lägen som ditt borde BVC kunna stödja och hjälpa med tips och råd. Många verkar annars sluta amma tidigare än de velat just för att det är så mycket extrajobb att leta rätt på allergisäkra alternativ på egen hand. Kan mjölkproteinallergi hos barn bli bättre med tiden? Har för mig att jag hört det..

Anonym sa...

Ett tips är att kika på vad veganer ersätter mjölkprodukter med. Vi gjorde mycket aioli och majonäs istället för andra kalla såser, stekte i kallpressad kokosolja, bakade på kallpressad rapsolja, pajdeg på kokt potatis och rapsolja, ersatte mjölk och grädde med motsvarande havrebaserade produkter. Och sen gick sonens allergi över vid 2 års ålder. Ammar gör vi dock fortfarande :)

Veronika sa...

Ghee innehåller alldeles för mycket mjölkprotein för min del och jag är inte ens väldigt känslig. Jag skulle inte använda det medan jag utreder allergi eller försöker få bort eksem!