tisdag 14 april 2009

Sempers helomvändning, del 2

För ungefär en månads sedan skrev jag om Sempers helomvändning i Amningsnytt och här på Amningsbloggen. Ett år tidigare ondgjorde sig Semper över Nestlés presentation av tillskottsnäring på sin hemsida så till den grad att de anmälde Nestlé till Konsumentverket. Att presentera tillskottsnäringen, vid namn Nan 3, var indirekt reklam för modersmjölksersättningarna med samma namn följt av siffrorna 1 och 2, ansåg Semper och fick medhåll av Konsumentverket. Att marknadsföra modersmjölksersättning mot allmänheten är inte tillåtet. Det är en produkt som man vid behov ska få objektiv och saklig information om, allt enligt WHO:s internationella kod
Under februari 2009 började emellertid Semper också lansera en tillskottsnäring, som också den hade samma namn som företagets modersmjölksersättning, följt av siffran 3. "Hitta en ny favorit", stod det på Semper Barnmats startsida, och så en klickbar bild på paketet.
När jag nu tittar på samma sida så finns tillskottsnäringen inte längre kvar. Är den borttagen från deras sida? Nejdå, man hittar den på flera sätt, både på sidan för deras olika produkter och om man går in under åttamånadersåldern. Men den sitter inte i det största "skyltfönstret" - startsidan - längre.

Marit Olanders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar och tack för att du hjälper till att hålla en respektfull och god ton i kommentarsfältet!

Det är ok att vara anonym men använd gärna ett påhittat namn så att det blir tydligt vilken kommentar någon annan ger respons på.