av Julia Ilke
DN Debatt publicerar idag två debattinlägg angående den nya lagen som förbjuder reklam för ersättning.
Agnes Wold debatterar mot förslaget och får svar från Ingrid Rönn Hyttsten, Cecilia Kauppi och Susanne Gräslund.
Agnes Wold "Det är orimligt att förbjuda reklam för flaskmatning."
Ingrid Rönn Hyttsten, Cecilia Kauppi och Susanne Gräslund "Amning främjar hälsan även hos svenska barn."
Vi har olika uppfattningar om hur viktig amning är för barn som växer upp i Sverige och det är okej. Som jag har skrivit tidigare i kommentarer när lagförslaget diskuterades så är jag helt för att alla som vill amma ska få bättre hjälp och stöd för att kunna göra det. Jag ser gärna att mina skattepengar gå till att hjälpa varje familj till det val som passar den familjen bäst för att jag tror att det är det som gynnar barnen och samhället i stort i förlängningen.
SvaraRaderaDet jag inte förstår är varför Amningshjälpen påstår saker som "För den enskilda familjen kan det förstås ändå vara det bästa att avstå från amning och här menar vi att vården måste kunna vara lyhörd mot varje familjs behov och ge dem det individualiserande stöd just de behöver. " samtidigt som ni är för ett lagförslag som försvårar för flaskmatande föräldrar att få den information de behöver. Om ni är insatta i debatten så vet ni vid det här laget att många flaskmatande föräldrar får problem pga branschöverenskommelsen.
Jag har all respekt för att ni vill stötta de som vill amma och all heder åt alla som jobbar ideellt för att göra det jobb vården tyvärr inte gör. Men om ni är för ett lagförslag som gör livet väsentligt mycket jobbigare för flaskmatande föräldrar så kan ni väl stå för det?
I kommentarerna till inlägget http://amningsbloggen.blogspot.se/search?updated-max=2013-10-02T12:39:00%2B02:00&max-results=7 försökte jag gång på gång förklara för er att argumentet om att amning är en kostrekommendation som är lika frivillig som någon annan kostrekommendation haltar betydligt. Ändå kan jag i er replik läsa "Amning är bara en bland många folkhälsorekommendationer och inte mer tvingande än att äta fisk tre gånger i veckan, ett halvt kilo frukt och grönt varje dag, eller en daglig dos motion på 30 minuter. Amning är djupt personligt och väcker därför starkare reaktioner än andra råd, men självbestämmandet kvarstår. Det är lika valfritt att avstå från amning som från fisk eller frukt." Jämförelsen haltar för när det gäller kostrekommendationer om att äta fisk eller frukt så finns det ingen lag eller branschöverenskommelse som hindrar mig från att läsa på om för- och nackdelar med alternativ till dessa produkter. Om jag väljer nötter i stället för frukt behöver jag inte läsa om att jag väljer ett dåligt alternativ (enligt staten) varje gång jag tar fram en påse med nötter.
Amning har många positiva egenskaper och jag önskar så att stödet till ammande inte skulle behöva innebära att livet för flaskmatande ska göras svårare.
Och så att ingen tror något annat: Jag lider med alla som vill amma men inte får det stöd och den hjälp som behövs för det. Att utbilda BVC m fl är jätteviktigt. Däremot ser jag inte att bristande information om flaskmatning gör att kunskapen om amning automatiskt ökar.
SvaraRaderaBra replik av Amningshjälpen!
SvaraRaderaReagerade på Wolds tvärsäkra påståenden och hennes vurmade för fri reklam. Nästan så att man känner att hon har kopplingar till barnmatsindustrin, men det hoppas jag verkligen inte.
Att släppa fri reklam för bröstmjölksersättning är verkligen inte en smart lösning. Bättre information - ja! Men reklam är en helt annan sak. Att bli bombad av broschyrer, filmer, annonser etc med påståenden som "äntligen kan ditt barn få sova hela natten" "pappans bästa vän", "det bästa för din bebis" mm kommer garanterat att ske. Titta bara på vällingreklamen vi har idag. Det kommer bli ett enormt gensvar från företagen som äntligen får chansen att nå sin målgrupp med riktade budskap. Så för våra barns skull. Låt oss slippa. Rikta istället insatserna mot vården för bättre information och ligg som konsument på företagen direkt.
Amman,
SvaraRaderaVem pratar om att "Att släppa fri reklam för bröstmjölksersättning"?
Först: det finns branschöverenskommelsen som reglerar detta. För det andra så OM överenskommelsen inte skulle finnas så finns det lag som (citat från Konsumentverket): "Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig marknadsföring."
Ganska svårt att föra debatten när folk tror att det blir väldens undergång utan den här lagen.
G
Tycker att både debattinlägg och replik var välskrivna och hade stora poänger. Bra ton och argument. Intressant att läsa!
SvaraRadera@G
SvaraRaderaTyvärr ser verkligheten inte ut som Konsumentverket hoppas. Varje dag bryter tusentals företag mot denna lag och endast ett fåtal anmäls och fälls. Det är bara att titta ut och se vad som görs därute. Företag blir experter på att hitta kringvägar och kreativa lösningar. Inte bara i denna bransch utan överlag.
Det är ju förstås jättebra att det redan finns regleringar. Med det är just massmarknadsföringen som denna lag ska reglera. Och den kan vi verkligen slippa. Jag har svårt att förstå varför man vill ha mer av den varan när det gäller bröstmjölksersättning? Om det handlar om attityder mot flaskmatning så tycker jag man kan jobba på andra sätt än att låta företagen styra.
Amman,
SvaraRaderaOm du läser lagtexten så ser du att man inte gör någon skillnad mellan det du kallar för "massmarknadsföring" (sådant begrepp finns inte i lagtexten)och marknadsföring. Man pratar om "marknardsföring"
Ok, jag ser att jag uttryckte mig lite slarvigt. I översta stycket hänvisar jag till marknadsföringslagen och med massmarknadsföring menar jag helt enkelt reklam till de stora massorna.
SvaraRaderaHur som haver, ett lagförslag som förbjuder all typ av marknadsföring , ( till massorna eller den enskilda individen) av bröstmjölksersättning, tycker jag är helt rätt! :)
Alltid bra att LÄSA det man ska prata om........
SvaraRadera