söndag 9 september 2012

Hur ska man bemöta att människor säger att alla kan amma?

Av Eva-Lotta Funkquist

En kommentator till ett tidigare inlägg undrar vad vi i Amningshjälpen har för policy angående att påståendet alla kan amma florerar lite varstans. Jag tror inte att vi har någon policy, och mig veterligen florerar inte uttrycket bland några medlemmar i Amningshjälpen.

Om jag tänker efter har jag hört människor hävda att alla kan amma två gånger (jag har säkert glömt några gånger). Att jag inte hör det oftare (om det nu florerar lite varstans) kan ju bero på att de flesta människor i min omgivning vet att jag arbetar med amning och det kan ju var lite dumt att delge just mig självsäkra påståenden om amning. Ingen av dem som jag har hört påstå att alla kan amma var medlemmar i Amningshjälpen och den ena var dessutom en barnlös bög. Båda gångerna lät jag det passera, men då ska man veta att jag låter väldigt många stollighetar jag hör om amning passera. Mitt försvar är att man måste välja sina strider.

Däremot har jag flera gånger hört uttrycket Alla kan faktiskt inte amma. Uttryckt just så. Med eftertryck på kan. Som att det finns ett och samma skäl till att kvinnor inte kan amma. Jag har alltid låtit också det uttrycket passera, men jag har ofta undrat vad personen som säger så egentligen menar. Några gånger har det varit sjukvårdpersonal som har uttryckt sig så här och då har jag tänkt att uttrycket används som ett försvar mot bristande kunskap. Om alla inte kan amma finns det ju liksom inte så mycket man själv kan göra då man möter kvinnor med amningsproblem, mer än kanske just konstatera att alla kan faktiskt inte amma. Lite bekvämt liksom.

3 kommentarer:

Cocco sa...

Så klockrent på hur vården ibland bemöter amningsproblem.
Eller rättare sagt amning är bäst så länge vården inte behöver hjälpa till med något problem som rör amning. Det kan vara allt från överproduktion, icke-normal viktuppgång till något annat som att vården inte orkar bemöda sig med att kontrollera om man kan amma med just den medicinen eller om det möjligen finns en annan medicin som passar bättre när man ammar. Jag gillar faktiskt devisen alla kan amma om man tänker på att de allra flesta med ett bröst och ett sugvilligt barn. Varför inte trösta med ett bröst lika gärna som en plastnapp. Hurvida det kommer mjölk eller inte är ju i vissa fall rätt sekundärt. Sen vill man inte amma så tycker jag man ska slippa. Likaså tycker jag att om man absolut inte vill föda vaginalt ska slippa det med. Eller för den delen slippa kejsarsnitt om man inte vill det. /Karin

Anonym sa...

hum jag gissar att det handlar om min frag om nagot helt annat nämligen utrycket att alla kan lära sig amma eller alla med minst ett bröst och kompetent hjälp kan lära sig amma. alltsa inte alls utrycket alla kan amma.

/linn

Lisa sa...

Jag håller med om att det är problematiskt att sjukvårdspersonal använder uttrycket "alla kan faktiskt inte amma", men om det alltid är "fel" att uttrycka sig så tycker jag beror mycket på kontexten.
Exempelvis finns det ju en grupp kvinnor som säkert skulle kunna amma rent fysiskt men som inte kan på grund av smitta eller medicinering. Jag tänker på t.e.x HIV-smittade kvinnor, kvinnor som lyckades bryta ett opiatmissbruk i samband med konstaterad graviditet och numera står på metadon samt kvinnor som äter vissa starka ångestdämpande mediciner. Säkert är det inte ovanligt att det finns en stor sorg över att inte "kunna" amma hos dessa kvinnor.

Dessa uppräknade kategorier kan säkert återfinnas bland de kvinnor som säger "jag kan inte / kunde inte
amma". Man måste också ha i åtanke att eftersom såväl HIV som missbruk och psykisk sjukdom fortfarande är något stigmatiserat och "skamfullt" i vårt samhälle så är det nog ganska vanligt att de här kvinnorna i samtal med ytligt bekanta väljer att enbart säga "jag kunde inte amma" om frågan kommer eller ämnet förs på tal. Jag tycker att det är viktigt att ha i åtanke att det KAN ligga en orsak av den typen jag nämnde bakom repliken "jag kunde inte amma" samtidigt som det är väldigt viktigt att informera om att den absoluta majoriteten av kvinnor som skulle vilja amma faktiskt skulle kunna om de fick adekvat stöd och hjälp. Det är en svår balansgång kan jag känna. Vad tycker ni på amningshjälpen?