tisdag 8 oktober 2013

Rätt att amma på jobbet

av Julia Ilke

Visste du att du har rätt att amma på arbetstid? Att börja jobba behöver således inte betyda att man måste sluta amma utan om man vill och har möjligheten så har man rätt att under en arbetsdag ta paus för att amma. Man kan inte kräva lön för den tiden men det kan i alla fall vara bra att veta att man får ta ledigt mitt under pågående arbetsdag. För att inte förlora i inkomst kan man alltid planera sin föräldrarpenning så att man har en timme att ta ut även sedan man börjat jobba.

I de flesta länder har man denna rättighet, men förvånande nog så saknar bland annat finska, kanadensiska, sydafrikanska och australiensiska mammor den rättigheten.
Klicka här för att se bilden stor.

Läs mer:
Föräldraledighetslagen 

Förtydligande: Givetvis kan du fortsätta amma de tider du inte jobbar. Att ta amningspauser under arbetsdagen är inget måste för att fortsätta amma utan för de flesta fungerar det bra att inte amma när man jobbar men sedan amma som vanligt resten av tiden. Om brösten börjar spänna under dagen kan man alltid pumpa eller handmjölk ur lite, och samma sak om mjölkproduktionen minskar för att då hålla den igång,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Fast hur hänger "rätt att amma på jobbet" ihop med kravet på att ta jobb på minst veckopendlingsavstånd för arbetslösa/a-kassetagare? Lär ju i praktiken inte finnas något som garanterar rätt att träffa barnet så ofta att man kan bibehålla långtidsamning, speciellt om man inte vill/kan pumpa mjölk?

Amman sa...

Det går alldeles utmärkt att bara amma på morgon, kväll och natt, när man börjat jobba. Barnet brukar vänja sig att vänta till mamma kommer hem och mjölkproduktionen håller i sig ändå trots bara några få amningar per dygn, när man ammat länge. :)

Avanai sa...

Man har även rätt till samma skydd från arbetsmiljörisker (t ex utsättas för kemikalier) när man ammar som när man är gravid. Kan vara bra att veta, och att lagen inte sätter någon tidsbegränsning på amning. Någon som ammar en treåring har samma rätt som någon som ammar en nyföding.

Har för övrigt också god erfarenhet av att delamma och jobba, både barn och mjölkproduktion anpassar sig snabbt :)

Anonym sa...

@ Amma/Avanai:Läs om, läs rätt.
"Det går alldeles utmärkt att bara amma på morgon, kväll och natt, när man börjat jobba."

-Fast nu gällde det ju de jobb på veckopendlingsavstånd som a-kassetagare är skyldiga att ta. Dvs du är skyldig att ta ett jobb där du dyker upp hemma en gång i veckan. I bästa fall. Då är det för de flesta betydligt svårare att upprätthålla en stabil mjölkproduktion. Speciellt när inte dagbortvaro kan kompenseras av att ha barnet i närheten på natten.

Sedan är jag lätt allergisk på "det går alldelles utmärkt att amma när man börjat jobba.." För dig kanske. Men för andra sinar mjölken eller kräver jobbet att du är borta i långa pass och mjölken sinar. Jag har själv lyckats med delamning av lite större barn men skulle inte klarat det om jag inte hade kunnat komma hem varje kväll då pump inte funkar för mig. Alla är vi olika när det gäller amning :)

Anonym sa...

Jag tror inte att "Amman"s kommentar gällde mammor som jobbar på annan ort, utan jag misstänker att hen liksom jag reagerade på bloggen där man kan tolka det som att man antingen måste amma på jobbet eller inte alls. Det verkar ju ibland som att många tar för givet att man måste sluta amma då man börjar jobba vilket alltså inte alls är nödvändigt, oavsett om man utnyttjar rätten att ta amningspaus på jobbet eller inte!
Lotta

Maria sa...

Jag vill gärna ta del av fler erfarenheter av att börja jobba och amma!

Jag är inne i en rekryteringsprocess som kan leda till drömjobbet. Vår lilla kille är bara sex veckor gammal och vår önskan är att han ska få amma länge, minst två år, gärna mer. Vi vill introducera vanlig mat i hans egen takt och undvika att ge ersättning.

När är det rimligt att säga att man kan påbörja tjänsten? Är det möjligt att få ihop ekvationen amma morgon-kväll-natt, jobba, pumpa på arbetstid? Är det klokt att försöka få börja jobba nedsatt arbetstid den första tiden, i så fall hur länge och hur mycket? Om man ska pumpa på arbetstid vad fungerar, pumpa en gång per dag eller lika ofta som barnet skulle ha ammat? Orkar man med nattamning och heltidsjobb? Jobbet ligger tre mil bort så det fungerar inte att amma på arbetstid (om vi inte skaffar en extra tillfällig bostad på den orten, vilket inte är helt främmande för oss).

Är det ens rimligt att ge sig på att börja jobba vid sex månader, att pumpa på arbetstid och amma morgon, kväll och natt? Det känns som att det är många parametrar som spelar in. En annan sida av det hela är att vår ekonomi avsevärt skulle förbättras om jag fick anställning och pappan kan vara föräldraledig. Då kan vi vara hemma med vår son mycket längre innan han måste börja på förskola, vilket också spelar in.

Jag har också tidigare hört att brösten har lätt för att ställa in sig på att inte ammas dagtid om man ammat länge men hur länge är länge i detta fallet? Detta skulle ju kunna vara aktuellt när sonen äter så pass mycket vanlig mat att bröstmjölk kan tas bort dagtid då jag arbetar.

Tar tacksamt emot andras erfarenheter, åsikter och tankar kring detta!

Amman sa...

Tack Lotta, var så jag menade! :)
Även respekt till dig anonym att det är svårt att hålla uppe mjölkproduktionen om man är borta på kvällar och hela veckor. 

Amningsbloggen sa...

Lotta- Självklart kan man fortsätta amma även om man börjar jobba och inte ammar under arbetsdagen! Bra att du poängterar det och jag skriver ett tillägg till bloggposten för att förtydliga det.
/Julia

Elin sa...

Maria, jag har inte personlig erfarenhet men jag brukar hänga på lite amerikanska sidor och där börjar ju många kvinnor jobba efter ett par månader och då väljer vissa att amma och pumpa när de är på jobbet.

Som jag har förstått det blir det bäst om man pumpar med 3-4 timmars mellanrum när man är på jobbet och i övrigt ammar man fritt. Det är alltid en risk att vara borta från barnet, ge flaska osv för amningen men omöjligt är det inte. Om jag var du skulle jag om jag kunde vänta åtminstone någon månad längre så barnet har lärt sig att äta lite mat också och man kan kanske nöja sig med flaska en gång per dag men det går absolut att jobba, pumpa och amma.

Anonym sa...

Vårt barn var 5, 5 mån när jag började jobba en dag i veckan. Han helammades i princip men accepterade flaska sen några månader. Jag pumpade ur 2 ggr om dagen när jag jobbade. Jag har haft ganska lätt för att pumpa (apotekets billigaste manuella) men det jag pumpade ur och tog hem räckte inte för en hel arbetsdag så jag fick pumpa ur under de andra dagarna och lägga i frysen. Så för mig hade det inte funkat med 5 dar arbete i veckan. Kanske med bättre pump? Med barn nr 2 och 3 funkade flaska inte alls trots träning men då hade vi redan bestämt att jag inte skulle börja jobba så tidigt. Så det är nog individuellt

Anonym sa...

Började jobba heltid (var borta 6.30-16) när sonen var 11 mån och faktiskt inte åt speciellt mycket annan mat. Men när jag var borta åt han vanlig mat och när jag var hemma ammade mest. De första månaderna ammade han många ggr per natt.

Maria sa...

Tack för er input! Vi får se var det landar. Än har jag ju inte fått jobbet... Har haft svårt att hitta "jobba&amma" berättelser så det är bra att för höra lite hur det varit för andra!