fredag 13 februari 2009

Grattis Rachel - bäst i Norge på amning!

Barnmorskan Rachel Myr blev i går utsedd till årets barnmorska i Norge av föräldratidnignen BAM. Läsarna får nominera barnmorskor och Merete Jortveit föreslog Rachel Myr. I brevet till BAM skre v hon blnd annat att förlossningen gick bra, men att hon fick problem med amningen. Via Ammehjelpen fick hon kontakt med Rachel Myr, som visade medkänsla och respekt, som kunde le och skratta men samtidigt vara allvarlig och seriös. Fritt översatt:

"Det tog hela 7 veckor innan amnignen fungerade. Utan Rachels stöd och hjälp genom de veckorna hade jag aldrig klarat det. Jag har stor förståelse för de som väljer att avbryta amningen, men är otroligt tacksam för att jag fick träffa Rachel som hjälppte mig med drömmen att få amma min dotter!"
Utnämningen uppmärksammas i dag i norsk morgonteve och sätter fokus på att amning inte alltid fungerar, bara för att Norge – eller Sverige för den delen – har fler som ammar än många andravästländer. Den sätter också fokus på att amningskunskap är ett viktigt område i barnmorskeyrket.  Jag har förstått att generellt anses förlossningskonst ha högre status än att stötta och hjälpa kvinnor med deras amning. Trots det finns det många barnmorskor som brinner för amningsfrågor, som är kunniga och empatiska och som räddar många många amningar.

Vårdpersonal av alla professioner kan bli internationellt godkänd laktationskonsult, IBCLC . Då skriver de ett prov på engelska - samma prov på samma dag världen över. För vårdtagaren är IBCLC en kvalitetsmärkning som man kan efterfråga på sin egen vårdinstitution.

Inga kommentarer: