fredag 14 maj 2010

Behöver man köpa grejer när man ammar?

Av Eva-Lotta Funkquist

Det kostar pengar att amma skrev någon efter ett tidigare inlägg. Gör det tänkte jag och sen tänkte jag efter vad jag själv köpte när jag ammade. Nu är jag nog ingen korrekt måttstock eftersom jag är ointresserad av shopping. Jag erinrar mig att jag handlade amningskupor (kanske tre paket), ett eller två frottéplastunderlägg till sängen och en handpump (den hade jag aldrig behövt köpa).

Nej, det behöver inte kosta pengar när man ammar.

14 kommentarer:

wonderkarin sa...

Jag köpte en amningskudde när axlarna gjorde ont, ung tre paket amningskupor, en enda amningsBH och kanske extra mat när jag var extremt hungrig under de första veckorna....

annars inget.

Alexandra sa...

Jag köpte en handpump, två amningsbehåar, flera amningstoppar (eller linnen med knappar som man lätt får upp) och amningskupor, en förpackning varannan vecka ungefär. Är inne på min nionde ammande månad nu.

Så visst, det kostar lite pengar, men det hade nog kostat mer med ersättning, barnmat tidigare osv istället. Och tamponger med för den delen!

maria sa...

En amning som fungerar behöver inte kosta en enda krona. Men när den inte fungerar, och man försöker rätta till det, kan det å andra sidan kosta en hel del.

Amningsbloggen sa...

Maria!
Nja, behöver det? Jag pratar ju ofta med kvinnor som har besvärliga amningar. Det enda jag brukar tipsa om att köpa i de få fall det är befogat är amningsnappar och SPC-flingor. SPC flingor är dyrt, men detta tipsar jag ju bara om ifall kvinnan har haft besvärliga mjölkstockningar. Jag brukar tala om vad kostnaden blir. Ersättning blir dyrare.
Eva-Lotta

Madelene sa...

En del amningplagg på vintern kan ju vara praktiskt, och amningsbehåar. Men jag hade nog köpt andra kläder ändå, så inte ser jag det som fördyrande. Ammar nu tvåan i två år imorgon! :-)

Ingrid sa...

Amningskupor, ngt enstaka amningsplagg inhandlat på rea (å andra sidan behövs ju änså kläder så ngn extra kostnad blir det inte). En luftningskopp var skönt i början då det var som ömmast och mjölkuppsamlaren är bra då jag läcker som ett soll från det bröst om inte ammas under det första halvåret ungefär. Och så Purelan att smörja med men det behövdes inte nu andra gången. Sen har jag numera också en handpump eftersom jag måste pumpa ur lite när jag jobbar för att inte få ont. Men den kostnade kan jag ta, jobbar ju ibland dygn och eftersom han ammas fritt och ofta när jag är hemma så blir det väl spänt och ömt annars. Inne på 16e månaden nu. :)

Lina sa...

Ja, det var jag som sa att amning kostar pengar, så jag upprepar här:
Min sju månader långa amningstid kostade 693 kr/månad. Marit skrev att ersättning, flaskor etc kostar 500/mån och extra mat till ammande kvinnor kostar 265/mån.
Jag hyrde en elektrisk pump från BB några veckor pga mjölkstockningar och sår, köpte en handpump, var under utredning för svamp och fick köpa medicin till både mig och sonen, oxytocinspray, purelan mot såriga bröstvårtor, amningskudde (fick jätteont i axlar och rygg), två olika sorters amningsnappar (men ingen av dem funkade heller), två paket amningsinlägg av tyg och fem billiga amningsbehåar (det läckte mycket och jag behövde en större storlek än vanligt), en amningstopp på rea... Och ska vi räkna in alla bensinpengar för de tio gånger jag var på sjukhusets amningsmottagning för att få hjälp också så blir det ännu mer. Jag räknar med ca 3000 i grova drag, förutom den extra maten.

Lina sa...

Och ska vi ta med allt så tillkommer 400 kr för sjukgymnastbesök. För spänningsvärk i axlar och rygg, mycket pga smärtan i brösten och maratonamningarna. Hade aldrig haft sån värk förut och skulle inte fått det om jag inte ammat (ingen smärta i brösten, inte sitta lika länge i samma ställning och mata samt kunna dela på matningen med min man).

maria sa...

Ja, det är klart att en icke-fungerande amning inte behöver kosta, men för många gör det det eftersom man vill prova alla möjliga tips man får för att få det att fungera eller för att underlätta. Och bor man inte nära ett sjukhus med amningsmottagning och dylikt kostar resor. Därmed inte alltid sagt att det behöver bli dyrare än ersättning, men jag tycker ändå att man bör ha i bakhuvudet att amning visst kan kosta utan att det för den skull handlar om ren "shopping". Med rätt hjälp från början behöver det inte bli dyrt även om man har problem, men det är förstås inte alla som får rätt hjälp på en gång (i synnerhet som man kanske börjar med att vända sig till släkt och vänner).

Lina sa...

maria: Håller helt med dig, det du skriver är så sant! Det som kostade för mig var inte "shoppingen" utan alla försök att lösa problemen. Det tog två månader innan jag fick rätt hjälp så att amningen fungerade, men ryggen värkte några månader till.
Nu har jag räknat ut att kostnaden blev ungefär 740 kr/månad, så vi hade tjänat på att inte amma plus att vi hade sparat många tårar...

Maria A sa...

Lina: Jag hör att du har räknat ut att du hade tjänat pengar på att inte amma, förutom tårarna du sparat.

Jag gissar att du försökte vidare eftersom du ville amma och du nånstans tänkte det var det bästa för ditt barn? Och därmed hade du kanske haft tårar för den sakens skull istället, om du gett upp utan att försöka.

Mitt barn älskar att amma, hon skiner upp som en sol när hon ska amma. (Skulle det varit en leksak istället som gav ett så strålande humör, hade den fått vara bra dyr om jag sett hur lycklig den gjort henne.)


Att se amningen ur en ekonomisk aspekt är för mig bara absurt. Den närhet och ömhet jag och mitt barn upplevt i amningsstunderna kan ingen sätta en prislapp på!

Cecilia sa...

jag gillar verkligen min amningskudde! :-) Till och med min man brukar använda den - fast utan att amma då *s* - när bebisen ska sova middag i hans famn när jag sitter vid datorn och spelar nätpoker eller något. Jag tycker att det är en bra grej. Sedan har jag lagt en del pengar på snygga amningströjor - särskilt nu efter tredje barnet när jag inte känt mig så bekväm med att visa magen efter tre graviditeter. Men de pengar jag lagt på amningstoppar och -klänningra skulle jag ha köpt andra snygga tröjor och klänningar för utan amningsöppning om jag inte hade ammat! Kläder behöver man ju i vilket fall som helst, oavsett om man ammar eller inte skulle jag förnya garderoben då och då.

Lisa sa...

Jag köpte 3 amnings-BH:ar på apoteket för ca 100 kr styck, och 5 par tyginlägg för ca 30 kr/par. Amningströjor fick jag i julklapp. En tub Bepanthen mot ömma bröstvårtor, men den använde jag mer på babyrumpan så den räknar jag inte med. Ett par mjölkuppsamlare 130 kr och en handpump 500 kr. Slutsumma cirka en tusenlapp för en hel amningsperiod och då kan jag använda alla grejerna igen till nästa barn!

Lina sa...

Maria A: Det är väldigt fräckt av dig att lägga orden i min mun sådär, att ta dig rätten att lägga dina egna känslor, åsikter och värderingar hos mig.

Jag ville inte alls amma, jag hatade att amma och skulle gärna lagt ner det när jag fick problem. Men jag kände mig tvingad att fortsätta, för varje gång jag pratade om att ge upp sa någon (i vården) till mig att ersättning var så krångligt och dyrt och man blev så ofri och amningen är ju så VIKTIG! Så jag kände mig som en så dålig mamma som funderade på att inte ge mitt barn bröstmjölk. Ingen ville visa hur man gjorde med ersättning heller.
Jag blev skrämd till att fortsätta amma trots att jag mådde dåligt av det och fick en urusel relation till min son de första två månaderna. Hatade att amma. Ingenting annat.