torsdag 24 november 2011

Vad man får visa på You tube

Av Marit Olanders

Att kunna få ut mjölk ur bröstet utan att barnet ammar och även om man inte äger en pump är bra att veta om man behöver vara skild från sitt barn. Norska Ammehjelpen har gjort en film om handmjölkning där man tydligt ser hur det kan se ut, och att det bör spruta, inte droppa från bröstet när utdrivningsreflexen är igång.



Nu berättar Ammehjelpen berättar att användare på Ypou tube vill klassa filmen om handmjölkning som vuxenmaterial. Handmjölkning berör dock barn i allra högsta grad. Många storasyskon har sett sina mammor handmjölka eller pumpa ut mjölk och småbarn som har amnignen kvar lär sig ibland handmjölka själva.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det är ju bra med filmer men det hjälpte inte ändå, mjölken rann inte till, inte heller pump eller handmjölkning.

Amningsbloggen sa...

Ja att få handmjölkning att fungera är lättare för vissa och svårare för andra. Tyvärr.

Amningsbloggen sa...

Glömde skriva under: Det var jag som skrev här ovanför. /Marit Olanders

Lisa sa...

Min son (23 mån) försöker handmjölka mig, eftersom han har sett mig göra det när jag ska ha ut några droppar till en röd rumpa eller annat. Han tycker det är jättespännande när det lyckas, även om det bara kommer en droppe.

Att filmen skulle klassas som vuxenfilm visar ju bara hur skev synen på amning fortfarande är hos många människor; som något sexuellt istället för bara mat och anknytning mellan mamma och barn.

Anonym sa...

Fast... Amning är ju inget sexuellt, men BRÖST är ju sexuellt laddade och det är väl inget skevt i det?! Jag får t.ex. mycket mer intensiva orgasmer om min man stimulerar brösten samtidigt som vi har sex. Och vi kan båda tända på att se ett par snygga bröst (jag är bi). Det är inget fel i det.

Knyttets mamma sa...

Det är vanligt att njuta av bröststimulering under sex, ja. Men det är ju inte att jämföra med handmjölkning! Jag skulle inte tända på om min man mjölkade mig, smekningar är en annan femma...

Anonym sa...

Ett tips till den som vill tömma brösten är att göra det i duschen. När brösten är spända och man står i det varma vattnet och slappnar av så tyckte jag iallafall att det gick lättare att få ut mjölken.

/Ulrika

solängel sa...

Ännu ett tips för den som vill handmjölka (eller pumpa med, för den delen) är att titta på en bild av sitt barn, om man inte kan titta på barnet direkt. Fick det rådet när jag fick lov att pumpa ur för att klara mig från mjölkstockningar när jag separerade från äldsta barnets pappa, när hon var drygt ett år. När jag väl lärt mig tekniken gick det lättare. Och vi fortsatte att amma tills hon var drygt tre år, trots växelvis boende.