måndag 12 december 2011

Ingredienser i bröstmjölk och bröstmjölksersättning

Av Marit Olanders

Det var först på 1950-talet som man började få kläm på näringssammansättnignen i mänsklig mjölk. Sedan dess har fler och fler ingredienser upptäckts. Att spädbarn i stor skala fått bröstmjölksersättning i stället för bröstmjölk har kallats "världens största experiment på människor utan kontrollgrupp". När Henri Nestlé, en tysk som handlade med senap, spannmål och oljelampor, i mitten på 1800-talet började koka ihop farine lactée, vetemjöl och komjölk, hade han ingen aning om vad det var han skulle efterlikna.

Nu vet man mer, men om ingredienslistan är komplett nu kan man inte veta. Några studenter på en amningsutbildning i Kanada gjorde en sammanställning i alla fall. Du hittar den här.

2 kommentarer:

Eco Baby sa...

Oj, det var ju en enorm skillnad.. vad jag inte förstår är varför det uppmuntras att mammor ska ge sina barn ersättning om barnen t.ex. är väldigt små, varför inte bara öka ammandet? (om man kan vill säga)

Jag vet en kollega som gav sin son ersättning de första dagarna och han vägrade amma sen, enligt henne för att ersättningen är mycket sötare och därför "godare". Vet inte själv eftersom jag aldrig varit i den sitsen..

Dorte Nissen sa...

Ja man fattar ju inte att folk frivilligt väljer att avstå från amning. Jag ammade mina 3 barn (varav två tvillingar)väldigt länge och upplevde att folk nästan blev provocerade och tyckte att det var "fel" och onödigt. Det är på sätt och vis intressant att folk kan ha/har så mycket åsikter om hur länge man ska/får amma!