onsdag 15 februari 2012

Ge bröstmjölk, rädda liv

Av Marit Olanders

Bor du i Östergötland och har lätt för att lämna ifrån dig mjölk? Då kanske du kan donera mjölk till neonatal-IVA vid Universitetssjukhuset i Linköping, som just nu efterlyser bröstmjölk under parollen i rubriken.

Om du vill donera mjölk och bor inom ett annat landsting, så hör av dig till dem och erbjud dig att sätta in av din mjölk på mjölkbanken.

Det kan vara livsavgörande för för tidigt födda barn att få bröstmjölk. Ibland tar det ett tag innan mamman själv kommer igång och kan mjölka ur och det är då det behövs bankmjölk. Mig veterligen finns det inga sjukhus som har överskott på mjölk, utan det är bara de allra minsta och sdjukaste barnen som kan få mjölk.

6 kommentarer:

Sofia sa...

Spelar det någon roll hur gammalt barnet som ammas är? Jag donerar gärna nämligen, men mitt barn är ett år gammalt.

Amningsbloggen sa...

De brukar inte vilja ha mjölk från mammor vars senast födda barn är över tre månader, men kolla med sjukhuset du tänkte donera till. /Marit Olanders

Maja sa...

Jag hade så mycket mjölk till min dotter, men så svårt att pumpa eller handmjölka ur ens till henne. Har ni några tips kanske hur man kan lättare få igång urmjölkning. Jag ville så gärna donera, men kände att det inte gick.

Hilda sa...

Jag undrar som MAja, tips på att få igång mjölkadet? JAg har mycket mjölk, men tycker det är obehagligt att mjölka och upplever att det kommer ut för lite...

Amningsbloggen sa...

http://amningsbloggen.blogspot.com/2012/02/sa-har-handmjolkar-man.html /Marit

Cocco sa...

Lund tar emot upp till barnet är 6 månader när de är riktig brist men föredrar mjölk innan 3 månader. Prematurmammor kan i vissa fall donera längre efter barnet är fött eftersom de generellt sätt är högre proteininnehåll i sin mjölk.