söndag 29 juli 2012

Konsumenter reagerar när Coop gynnar Nestlé

Coop samarbetar med Nestlé och ger sina medlemmar rabatt på Nestlés barnmat. Det har fått konsumenter och coop-medlemmar att reagera. En av dem är Karin Persson som tycker så här:



 Jag har förstått att Coop har fått flera brev på sistone som protesterar mot ert samarbete med Nestlé barnmat.  Jag förstår att Coop inte kan ta bort deras produkter ur sitt sortiment, och det begär jag inte heller. Men jag vänder mig skarpt emot att de fasar ut Sempers produkter till förmån för Nestlés. Vi konsumenter måste ha en chans att välja!

Jag har sett invändningar mot bojkotten som går ut på att Nestlé gjorde fel för några årtionden sedan när de marknadsförde sina modermjölksersättningar i u-länder, men att de inte längre gör det. Problemet är att de gör det, även om de nekar till det. IBFAN (International baby food action network) sammanställer regelbundet rapporter om överträdelser mot WHO:s i skriften "Breaking the rules, stretching the rules" , senast år 2010. (http://ibfan.org/icdc/) . En sammanfattning kan läsas här.
I u-länder utnyttjar barnmatsföretagen gärna olika krissituationer (tex. jordbävningar, tsunamis etc) för att dela ut gratisprodukter av bröstmjölksersättning för att skapa en marknad åt sig. När en mamma börjar ge ersättning slutar hon oftast att amma, och när barnmatsföretagens "gåva" är slut kan det vara mycket svårt att börja amma igen. På detta sätt blir hon beroende av ersättningen under lång tid, fastän hon kanske inte ens har råd att köpa den. Dessutom kanske det inte finns rent vatten att blanda ut den med, och i många fall är mamman analfabet och kan inte läsa tillredningsanvisningarna på paketen. Konsekvensen kan bli förödande. Faktum är att än idag så dör barn på grund av att de inte ammas.
Jag tycker att det är helt fel att COOP med sin uttalade profil för lokalproducerade och miljömärkta produkter har ett så nära sammarbete med ett företag som gör så många etiska fel i världen. Jag har läst en invändning från er sida att samtliga barnmatsföretag i Sverige marknadsför barnmat först från 6 månaders ålder. Att det är helt fel kan man se på vilken barnmatshylla som helst, det står "från 4 månader" på väldigt många produkter, både gröt och burkmat. All mat som riktar sig till barn under 6 månader räknas också som "modermjölksersättning" enligt WHO.
Som sagt, jag ber er inte att utesluta Nestlés produkter ur ert sortiment, men jag vill be er att inte heller ge dem några extra förmåner framför företag som Semper, HIPP (som tyvärr också nämns i IBFAN:s rapporter) eller mindre företag som EnaGo och liknande. Håll er neutrala i frågan helt enkelt!

Karin Persson, mångårig medlem i COOP.

Mer information om hur marknadsföring av bröstmölksersättnign hänger ihop med ohälsa i fattiga miljöer finns i filmen Formula for Disaster:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bravo, sprid kunskapen!

Anonym sa...

Det är ok att ta bort nestle ur sortimentet men inte semper, var har kunden ett val där? Jag anatar att man säljer det som köps och det som inte funkar tas bort allt efter som.

Marit Olanders sa...

Anonym: Nestlébojkotten omfattar inte barnmat.

Karin Sutare sa...

Tack för att du lyfter Nestlébojkotten! Jag har skrivit till Coop om Nestlé och mött en stor aningslöshet och kunskapsbrist. Bra skrivet Karin P!