tisdag 4 juni 2013

Amningshjälpare och högsensitivitet

Av Eva-Lotta Funkquist

När jag tittade på TV då kronprinsessan gifte sig berättade kommentatorn hur många av gästerna som hade specialkost. Det var ett par stycken, jag vill minnas att det var p.g.a. glutenintolerans. Det var väl några tusen gäster, kändes det som alla fall. Konstigt tänkte jag och sen tänkte jag att det nog inte är så "fint" att "krångla" med maten.

Vi åt lunch på Guntherska. Det började med att jag sa att jag ofta känner mig som ett läskpapper, händelser liksom fastnar. Det är något du borde läsa sa hon. Jag har tänkt på dig. Här. Det är en hel artikelserie om högsensitivitet.

Det var länge sedan, men begreppet lever kvar hos mig. Och är högst relevant för den här bloggen. Det är en stark känsla hos mig att många som är intresserade av amning också är högsensitiva.

Högsensitivitet tar sig många uttryck, ett av dem tror jag är "krångel" med maten. På Amningshjälpens riksträffar "krånglar" alla utom ett par stycken med maten. Liksom omvänt mot Kungahuset och deras gäster. Eller kanske mer korrekt, Amningshjälpens medlemmar är noga med vad de stoppar i sig. Det ska vara nyttigt, etiskt och ekologiskt. Maten sätts in i och analyseras i ett mycket större sammanhang än som bara födointag. Och då blir det krångel. Fint eller inte.


Inga kommentarer: