tisdag 20 april 2010

Jag struntar i hur du matar ditt barn

Av Marit Olanders

Det är none of my business hur enskilda föräldrar väljer att ge sina barn mat. Jag bryr mig inte om vilket.

Jag mejlade en Expressenjournalist som hade skrivit om amning som något onödigt ett tips om en annan amningsvinkel. Han avböjde, med denna motivering:

Tyvärr hinner jag inte skriva mer om ämnet då jag ägnar mig åt att flaskmata nyfödda tvillingar det närmaste året.


Jag gratulerade till tillskotten i familjen men undrade lite över ordvalet. Det var tydligen väldigt viktigt för honom att berätta att barnen skulle flaskmatas. Efter några timmar slog det mig att han kanske försökte provocera mig.

Så länge som alla inblandade är nöjda - så fine.

Men alla ÄR inte det. Många får helkassa råd om amning, med alltför tidiga amningsavslut som hade kunnat förebyggas. Det finns en flaskhets i Sverige som existerar jämsides med amningshetsen. Om dessa fenomen i svensk (sjukvårds)kultur kan man spekulera mycket men något märks det tydligt att de har gemensamt: Okunskap om amning och likgiltighet för hur det enskilda mor-barnparet upplever sin situation.

Inga kommentarer: