tisdag 20 april 2010

Nej, alla är inte nöjda med sin amning

Av: Eva-Lotta Funkquist

Jag har läst väldigt många födelsebrev på sista tiden. Det här är en mall som används på BB Sthlm. Inte i något brev som jag har läst har det stått: jag vill inte amma. Eller något liknande. Det brukar stå: Jag vill amma och jag vill få bra hjälp med att få det att fungera. Det är sorgligt för jag vet ju att det är många som sen inte kommer att amma. Visst, mammor kan ändra sig, men jag tror att de flesta egentligen inte har ändrat sig. De ville egentligen amma.

På Karolinska Sjukhuset frågade man gravida mammor hur länge de ville amma och 80% svarade att de ville amma exklusivt i sex månader. Vi vet ju att det inte kommer att bli så och att det för varje år blir ännu färre som ammar i överensstämmelse med den här önskan. Här nedan är statistik från socialstyrelsen på andelen barn som vid fyra månaders ålder enbart fick bröstmjölk.

1996: 68,6%
1997: 68,9%
1998: 69,1%
1999: 68,7%
2000: 68,3%
2001: 68,3%
2002: 68,0%
2003: 67,5%
2004: 63,8%
2005: 61,1%
2006: 59,8%
2007: 56,2%


2 kommentarer:

maria sa...

ursäkta en orelaterad kommentar, men jag hittar inte nån mailadress dit man kan skicka tips på uppslag till nya artiklar.

här är ett uppslag:

"Det är som att vi inte fattar än att även män kan vara föräldrar, även den första tiden. Det finns amningspumpar och bröstmjölksersättning och det finns rent allmänt det här som gör människan unik i djurriket – vår förmåga att planera."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7017064.ab

Amningsbloggen sa...

Nja, är vi så unika med det? Samlar föda, bygger bo och delar på föräldrarskapet gör väl många djur. Vi brukar ju ta upp det här på bloggen på lite olika sätt.