måndag 1 juli 2013

Danones reklam för ersättning strider mot WHO-koden


av Julia Ilke

Rädslan att ens mjölk inte ska räcka för att nära och mätt sitt barn är en mycket vanlig rädsla.

”Min mamma hade för lite mjölk när hon ammade mig, jag tror att jag kanske också har det...” eller ”Min mjölk är inte tillräckligt fet, det är därför mitt barn inte går upp i vikt” eller varför inte ”Mitt barn är missnöjt när det inte får ligga vid bröstet, stackarn är nog hungrig för att mjölken inte räcker.”

Detta är vanliga kommentarer och funderingar från mammor och det är något företaget Danone tagit fasta på när de gör reklam för sin ersättning. Ersättningen marknadsförs som ett tillskott till dem vars mjölk inte räcker till. De bygger sina påståenden på egna studier där de undersökt hur mycket mjölk mammor med barn på sex månaders kunde pumpa ur. Deras resultat var att mammorna bara hade 290 ml mjölk att ge till sina barn vilket bara är drygt hälften mot vad de menar att ett barn behöver. 

Notera att detta alltså är Danones egna studier och ingen forskning som granskats oberoende. För oss som provat att pumpa ur vet nog de flesta att det är mycket svårare att få mjölken att rinna till när man pumpar jämfört med när man ammar och det finns heller inget starkt stöd för deras påstående om att ett sex månaders barn behöver få i sig 500 ml mjölk per dag.  Bristen på vetenskap slutar dock inte här utan Danone erbjuder även mammor att göra deras test. Genom att svara på frågor på hur ofta och länge de ammar och kan mammorna sedan själva räkna hur mycket mjölk de producerar. De som inte når upp till de 500 ml som Danone rekommenderar tipsas så klart om att köpa deras ersättning.


Kampanjen strider mot WHO-koden som säger att man inte får marknadsföra produkter som hotar att störa amningen men trots detta använder sig Danone olovligt av WHOs samt Unicefs loggor i kampanjerna.

Mer om att ha för lite mjölk i nästa inlägg.


Tack Signe för tipset.

Läs mer här:


6 kommentarer:

Sanna sa...

Det finns förresten ett fantastiskt redskap som hjälper mammor att veta om de har tillräckligt med mjölk, rekommenderar helhjärtat att testa detta, läs mer här: http://www.thealphaparent.com/2013/06/finally-effective-gadget-to-measure.html ;)

Everlasting sa...

Usch och fy, jag blir så arg av sånt här! Medela är ju ett annat företag som bryter mot WHO-koden. När min Medela-pump gick sönder och jag fick reda på mer om deras marknadsföring så bytte jag till Ameda. Vad annat kan man göra?

Anonym sa...

Vilket fantastiskt verktyg Sanna!

Blir så ledsen när jag hör andra mammor säga att de slutat amma eller börjat med ersättning för att de inte tror mjölken räcker till. Bl.a. Säger många just det där med att de försökt pumpa men inte får ut nåt gärna i kombination med att barnet vill amma mycket. Råden de får av BVC sen är rent ut sagt vedervärdiga! Lite ersättning skadar inte osv. Inga faktiskt tips och råd om hur man får en fungerande amning, undrar hur många som fortsatt bara de fått veta om en så
enkel sak som tillväxtperioder? Jag blir alltid så ställd i de situationerna vad säger man liksom?
/Anna

Maja sa...

Jag kan knappt pumpa ur tio milliliter. Utdrivningen kommer helt enkelt inte igång!
Men en tjock och nöjd liten fem-månaders har jag : )

Anonym sa...

Nyblivna mammor är lätta byten för storföretagen... Så sjukt tragiskt att samhället ska behöva se ut såhär.

m.k.b. sa...

Inte en droppe får jag ur mig, har aldrig fått.