lördag 16 februari 2013

Amning som härskarteknik

Av Eva-Lotta Funkquist

Egentligen förstår jag inte riktigt vad Karin Magnusson menar när hon skriver att amning är bästa härskartekniken. Att använda sig av härskarteknik är väl något negativt och som därför inte ens är kombinerbart med den bästa. Men visst kan amning avväpna och tyvärr behövs avväpning ibland. Och visst kan amning provocera, men att säga att den som ammar härskar är väl ändå att förflytta problemet från hos vem det verkligen hör hemma?

6 kommentarer:

motvalls sa...

Härskarteknik är kanske inte mitt i prick men förstår ändå var hon vill komma. Det är ett grepp/en ursäkt att ta till som ingen annan än en ammande kvinna kan. Att nu måste visst min bebis äta så ni får ursäkta, jag kan inte vara kvar i den här situationen/det här mötet/på den här trista tillställningen. Å ingen annan kan utföra denna uppgift mer än jag.

Jag tyckte det kunde vara superpraktiskt att kunna dra mig tillbaka, få gå å lägga mig, lämna en plats med denna ursäkt när jag ammade. Å de enda som möjligen ifrågasatte var folk med synen "ska hon äta nu igen" som levde kvar i nåt slags förlegad amningssyn.

Marit Olanders sa...

Tack för förklaringen, motvalls. Jag förstod inte heller riktigt. Jag tänkte mer "äh vadå, det är väl bara att lägga ungen vid bröstet, det behöver man ju inte ens prata om". Typ.

Anonym sa...

Härskarteknik? Det motvalls beskriver är ju att ta sig ur en obehaglig/jobbig situation utan att behöva säga som det är eg "Jag är dödstrött och orkar inte diskutera [fyll i valfritt kontroversiellt ämne: förlossningar som gått illa, barn som skadas, mammor som inte kan amma etc.]". Som gravid kan man ju alltid ta till "Måste gå på toaletten" t ex. Eller när man har större barn, att man säger något i stil med "Ursäkta mig, jag har en känsla att jag kan behövas för att medla".

Med amningen är ju det en jättebra ursäkt när man fått nog av mor- eller farföräldrarna "Måste amma, nej hen blir så distraherad nu för tiden". Ett sätt att möts sina och sitt barns behöv.

Anonym sa...

Helt OT: I veckans nr av Läkartídningen finns en bra artikel om amning.

Anonym sa...

jag skulle också precis tipsa om läkartidningens artikel som jag fann läsvärd. Hoppas att den får bra spridning på bvc. mvh frida jarl

Anonym sa...

Bra tips! Hittade artikeln här:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=19285

En annan sak OT. Blev kanonförkyld för första gången sen sonen föddes, han är 11 månader, och var förstås livrädd att han skulle bli smittad. Men trots massor av nysande och hostande runt honom i en hel vecka höll han sig frisk! Innerst inne hade jag ju hoppats på antikropparna ( som reagerar på mitt virus ) via amningen skulle hjälpa honom men trodde effekten skulle vara starkast vid helamning. Han äter vanlig mat och ammar kanske 4 ggr på dagen och lika mycket på natten. Har ni råkat ut för något liknande? Det är ju rätt fantastiskt egentligen att det funkar!