tisdag 28 april 2009

Tycker du att jag ska prova med femminutersmetoden?

Min dotter kan inte somna själv och hon kan inte sova i egen säng. Jag måste amma henne för att hon ska somna. Vad har jag gjort för fel? Tycker du att jag ska prova med femminutersmetoden?

Frågor av den här typen får man ofta när man är hjälpmamma. Nåt sorts råd vill man ju ändå få till. Jag brukar svara så här:

Du har inte gjort något fel. Fortsätt du låta bebisen amma sig till sömns. Det är bra för henne.
Låt henne gärna amma sig till sömns framför teven eller samtidigt som du läser eller gör något annat trevligt. Då blir du inte stressad av att hon inte somnar. Somnar hon inte så somnar hon inte och det är inget farligt med det. Hon behöver inga fasta tider, hon kommer att somna när hon behöver. Låt henne sova huller om buller, var som helst och när som helst. Gör en mysig plats åt henne i vardagsrumssoffan dit du bara kan tippa över henne när hon somnat och det börjar bli varmt i famnen. Då har hon dig nära och blir inte rädd när hon vaknar till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så skönt att läsa hur du brukar svara! Jag får tårar i ögonen när jag minns hur jag lät min dotter gråta när jag "vagnade" henne så många så många kvällar, tills jag till slut lät min instinkt råda och lät henne amma till sömns, och sova mitt i, hos oss. Min son får detta från början, och somnar nu gott även i pappas famn, utan amning, och som jag tror, grundtryggare än min dotter var i samma ålder. /Agnes och Fredriks mamma

Anonym sa...

Så skönt att höra att du svarar så!
Jag gör så... det känns så intuitivt rätt! Jag tänker som så att hur hade vi gjort detta naturligt? Hur gör andra djur? Helt evolutionsmässigt så måste det vettiga vara att ha barnet nära och extremt farligt att lämna spädbarnet att sova någon annanstans än där man är själv. Ett spädbarns känslor ligger nog på det stadiet(och det gör nog även de vuxnas också även om de försöker trycka undan dem). När det kommer till sådana fundamentala ting som samspelet/känslorna mellan förälder och spädbarn så har vi nog, (tack och lov!) inte evolverats så mycket bortifrån det beteende som våra förfäder hade för att skydda sina barn.
Min baby får amma så mycket han vill och åka i bärsele när jag måste göra något annat. Vi sover alla (mamma, pappa, 3 åring och baby) i samma säng men både spjälsäng,vagga och växasäng står till hands i samma rum för den som vill ;-)
Jag oroar mig inte, utan tror att det tids nog kommer den dag då de definitivt vill sova i egen säng och eget rum. Tiden tills dess är väl snarare allt för kort ...
-Lycklig två-barnsmamma