måndag 1 mars 2010

Varför är det så svårt att pumpa?

Av: Eva-Lotta Funkquist

När spädbarn börjar med annan mat än bröstmjölken får föräldrarna ofta rådet att byta ut mål. Ofta anses det att man ska behålla morgon och kvällsmålet längst. Det här är dock väldigt vilseledande eftersom få eller ingen kvinna kan bibehålla en mjölkproduktion någon längre tid med så få amningar. Människan är en kontinuerlig digivare, vilket innebär att hon är skapt för att amma väldigt, väldigt ofta. Faktiskt flera gånger i timmen. Jag har jobbat i många år på en neonatalavdelning och vet av erfarenhet att de flesta kvinnor inte heller kan hålla en hög produktion genom att bara pumpa. Att lyckas pumpa fullt till ett barn som inte suger alls i mer än sex månader är ovanligt. Anledningarna är säkert flera, men en av dem är säkert att det är praktiskt näst intill omöjligt att pumpa så ofta som det behövs. De första månaderna brukar det dock oftast gå lätt. Därför ar det viktigt att kvinnor som vill ge sitt barn bröstmjölk och pumpar får hjälp med amningen.

1 kommentar:

Maja sa...

Det finns ju som känt alltid undantag och min mjölkproduktion har alltid imponerat på mig. Först ammade jag massor i ca 15 månader. Dvs snitta nån gång per timme dygnet runt. Sen efter det ammade jag en gång per dygn i ett helt år efter det. Sen slutade vi på mitt initiativ, inte att mjölken försvann.