lördag 26 juni 2010

Håkan Jaensson, en icke värdig bröstprisvinnare?

Av Eva-Lotta Funkquist

Jag tar ut boken ur hyllan och slår på måfå upp en sida för en provsmak innan jag lånar den. Ögonen fastnar på:

Han pratade om sina barnböcker. Om hur han satt några kvinnor på plats som hade velat ge honom "bröstpriset" en gång. I en av hans barnböcker - Jag såg jag ser - är det en bild av ett par kvinnobröst. Han skulle få det satiriska "bröstpriset", men lyckades avväpna de där kvinnorna på nåt sätt.

(Ur Myggor och Tigrar av Maja Lundgren, sid 129)

Avväpna? Nej Håkan Jaensson, det lyckades du inte med, du fick bröstpriset, som inte på något sätt är satiriskt, 1998 för barnboken Jag såg, jag ser.

Men du kanske inte riktigt var värdig priset? Eller? Snopet? Nå ja, jag känner till värre felrekryteringar.

Och varför slog jag upp just den sidan? Boken innehåller 509 stycken.

1 kommentar:

Marit Olanders sa...

Bröstprisutdelningen 1998 finns refererad av Lena Burström i Amningsnytt 4/98:
"I stort sett alla på bokförlaget Alfabeta var närvarande då 1998 års Bröstpris för amningsbrefrämjande kulturinsats under 1997 delades ut. Priset gick till Håpkan Jaensson och Gunna Grähs för barnboken "Jag såg, jag ser". Boken får priset för sidan med ett välfyllt bröst med barnhänder uppsträckta mot det och texten "Jag såg mat" under."

Håkan Jaensson "kunde inte närvara vid utdelningen". Det var synd, för då kanske han hade förstått att det inte var fråga om en satir.