onsdag 30 juni 2010

Tillägg första veckan påverkar amningstidens längd

Av Eva-Lotta Funkquist

Amningssituationen i Norge har många likheter med den i Sverige. I en norsk studie visade det sig att barn som gavs tillägg i form av vatten, sockervatten eller ersättning under första levnadsveckan fick en kortare amningsperiod. Kejsarsnitt och amningsproblem var också förenat med kortare amningsperiod. Att vårdrutiner på sjukhuset är amningsvänliga är alltså mycket viktigt.

Förresten, sockervatten och vatten, ges det på BB i Sverige?

Klicka på rubriken om du vill läsa mer

5 kommentarer:

Amanda & Oscar sa...

Ja min Oscar fick sockervatten flera ggr i samband med blodprover. Dessutom tvingade de i honom ersättning för att han var så stor och vägde honom före och efter amning (mjölken hade inte kommit igång). Men skam den som ger sig, efter att vi kommit hem efter en vecka helammades han i 5 månader och ammar till stor del nu vid 17 månaders ålder :)

Lina sa...

Jag snittadas och min son ville inte ta bröstet i början men jag gav inte upp. I en vecka pumpades det, gavs i kopp och flaska i kombination med bröstet och tills slut gick det. Han har aldrig fått ersättningen eller nåt annat än min mjölk (tills det var dags för vanlig mat) så skam den som ger sej. Har man bestämt sej så går det.. Även om jag var mer eller mindre halvt död och mådde skit hela sjukhusvistelsen (bor inte i Sverige) och var trött ett bra tag efter han var född. Jag tycker det är värt det och jag ammar fortfarande nu då min son snart är 7 mån och jag börjar jobba igen nästa månad..

Annica sa...

Sockervatten fick min nu ettåriga dotter när de tog PKU-prov.

Maja sa...

Min dotter fick både sockervatten och ersättning på bb utan att vi tillfrågades. Vi kunde såklart neka, men va osäkra förstagångsföräldrar. Men vi ammade i alla fall 2 år och några månader, vilket jag är nöjd med : )

Amningsbloggen sa...

Alltså nu måste jag förtydliga. Jag tror inte att det sockervatten som åsyftas i studien handlar om 30% glukos, som man ju ger som smärtlindring då man tar prover på barn.
Fast det går ju lika bra att amma och ha barnet hud mot hud, så sprid det vetja. Om man måste ta prover på barnet många gånger så kan det kännas fel att göra det då barnet ammar och 30% glukos kan då vara att föredra samtidigt som föräldraran håller barnet hud mot hud.
Hälsar Eva-Lotta