torsdag 17 juni 2010

Hur Ofta Ammar Barnet?

av Ellinor Petersen

Det tycks vara en av de vanligaste frågorna mammor får som ammar sina barn. Den näst vanligaste lär väl vara "Får du sova om nätterna?". Min erfarenhet är att man väldigt gärna vill veta hur ofta det är normalt för barnet att amma. Jag läste noga på när jag skulle få mitt första barn, och såg siffror som 8-12 gånger per dygn. Då tänkte jag, så är det väl. Då kollar jag på klockan och ser om det gått ett par timmar, för har det bara gått en halvtimme är hon nog inte hungrig, då är det något annat.

Sen tog jag inte så hårt på det där ändå, för det händer ju ibland att barnet suger en stund och sen vill komma tillbaka, då räknade jag det inte som två amningar, utan det var ju en stund, som blev uppbruten.

Långt senare fick jag höra talas om "Vad är naturligt för mitt barn?" (av Tomas Ljungberg) och hörde erfarna hjälpmammor berätta att jo visst kunde barnet amma en gång i kvarten, och nog blev det oftare när de blev lite större. Om det är så ofta som en gång i kvarten, då är det ingen idé att kolla på klockan, tänkte jag!

Med tvåan har jag alltså helt släppt det där med att kolla på klockan när vi ammar. Om hon vill amma, då får hon det. Det är mycket lättare än att försöka hålla reda på när hon borde eller inte borde vara hungrig (sugen kanske vore det bättre ordet...). Och nej, jag har ingen aning om hur ofta hon ammar.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag får också den frågan ibland, och har inte heller någon aning. När sonen var nyfödd sa BVC att det skulle gå 2 timmar mellan amningarna för att han skulle "vila magen". Jag försökte, skrev upp tider och väntade otåligt på nästa amningstid medan jag försökte distrahera bebisen som var sur och ledsen. Ganska snart gick vi över till helt fri amning och det var mycket lättare! Ingen stress kring att passa tider, och bebisen var nöjd :)

Jag fick höra från folk omkring oss att jag skämde bort honom, och kommentarer som "äter han nu igen?" eller "han kan väl inte vara hungrig redan?". Det var jättejobbigt, då kändes det som att jag måste vänta fast både jag och sonen bara ville amma.

Anonym sa...

När jag var gravid läste jag i en gravidtidning att man ska vara beredd på att omgivningen har mycket kommentarer kring amning. Faktiskt väldigt bra att höra detta i förväg. MVC borde informera om detta!

Alven sa...

Min bvc-sköterka frågade när minstingen var några månader: "äter han på natten eller sover han?" Jag svarade "ja"...

Jag var på värsta lyxmiddagen med maken, hans chef och närmaste medarbetare och så respektive då. Bebisen var 2 månader och maratonammade sig igenom kvällarna. Chefen, en stor bullrig medelålders dansk, frågade först "äter han nu igen?" men innan jag han svara rättade han sig själv: "Ja vi tar ju 10 rätter ikväll och det vill väl han med..."

:D

Anna sa...

En bekant frågade om min femånaders klarades sig på helamning. Jodå, svarade jag. Men blir hon inte hungrig då, var nästa fråga. Jo, fast då äter hon svarade jag:-D.