onsdag 16 september 2009

Det finns de som ljuger på BVC

Jag är uppvuxen i ett stall. Om man på ett enkelt sätt ska beskriva en stalltjej så är det en tjej som vid 18 och 1/2 års ålder med fart backar in ett hästsläp i ett enbilsgarage och reagerar med förvåning på uppgiften att det ute i samhället finns kvinnor som inte klarar av detta. Jag hälsar fortfarande på i stallet ibland. Då brukar jag sitta och hänga på läktaren.

När stalltjejer får barn så sköts det hela utan krusiduller. Senast jag satt och hängde på läktaren ställde en stalltjej en fråga till mig om hennes dotters viktuppgång. Hon hade blivit rekommenderad på BVC att ge tillägg och undrade vad jag ansåg. Vi avbröts av en hoper förvånade stalltjejer.

- Talade du sanning på BVC? undrade de med förvåning och tillade,
- man ska svara ja, ja hon tar redan flaskan,
- o ja hon sover i egen säng,
- smakportioner? Jajemän, det började jag med förra månaden.

De konstaterade i samförstånd: man svarar vad BVC VILL höra. Inget annat.

Talar sanning, det gör stalltjejer hos veterinären.

Eva-Lotta Funkquist

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ha Ha Ha !!! Jag är hundtjej och visst - jag kan tillägga jag blåljuger jag å på BVC! Underbart å höra att man inte är ensam :-) 8 månaders kille som väger 9,5 kg och TOTALVÄGRAR mat och vällig !!! men visst... frågar de på bvc - så visst äter han OCH tar välling! Älskar denna sida!

jonna sa...

huvudet på spiken!

Cecilia sa...

Ibland tror jag att BVC har oförtjänt dåligt rykte, och en öppen dialog skulle nog främja. Om de såg hur bra barn mår på bröstmjölk så skulle den skeva bilden av stora matportioner så tidigt som möjligt också förändras. Men det kräver också att man gör sig sårbar för kritik, och det är inte alltid man känner sig trygg att göra det.

Igår var jag på 8 månaders kontroll och berättade sanningsenligt att min bebis hittills mest bara ätit frukt, grönsakspuréer tycker hon är helt fruktansvärt! Aningens plockmat har det blivit också. Och hembakta muffins blev hon vild av förtjusning över! Så ett intresse för mat har vaknat och jag är inte orolig även om det fortfarande är på smakportionsstadiet.

Min bvc sköterska skrattade och tyckte väl att muffins och fruktpuréer kanske var väl sött, men tog det med ro.

- Jaha, bröstmjölk, muffins och desserter - det växer hon ju tydligen bra på i alla fall!

jonna sa...

ja, så länge barnen går upp som de "ska" kan man nog komma undan utan lögner. men när man har en smal unge och bvc's lösning (på något man själv inte ens upplevt som ett problem) är att lägga ner amningen känns det genast mer lockande att tänja lite på sanningen.

Ingrid sa...

Haha, jag orkar inte blåljuga, jag säger som det är och de råd jag sen får, el. ev halv utskällning, får gå ut genom andra örat eftersom jag verkligen skiter i vad min BVC-tant tycker och tänker om mat.

För hon tycker att man typ måste börja med mat vid 4mån för annars får de aldrig i sig mat, att de får järnbrist och inte lär sig prata bra pga dålig munmotorik. Nattamning efter 4mån är fel och samsovning... ja kanske första tiden att hon kan tycka det är OK.

(Tur vår barnläkare på BVC är en underbar människa och utan honom hade jag nog faktiskt bytt BVC)

Ska dit på 8mån-koll till veckan, ska bli lite kul att höra vad hon säger om min pojk som hittills bara smått plockat i sig lite mat, vägrat ta flaska med pumpmjölk (välling har jag inte ens tänkt tanken på att ge), ätit max 5 små skedar med gröt åt gången och vägrat allt i puréväg och det enda han blivit riktigt glad åt att få i munnen förutom bröstet är risifrutti, fast det var ju inte riktigt meningen ens.

Tack för en bra blogg!