tisdag 22 september 2009

WHO säger inte att mammor skall amma i två år

Argumentation på temat ni helt säkert känner igen: WHO säger att alla mammor skall amma i två år, det tycker jag är fel, jag vill bestämma själv hur länge jag skall amma.

Jag är en urusel diplomat. När folk säger så där får alltid lust att säga PUCKO och sen sura. Jag orkar liksom inte förklara. För ett tag sen argumenterade en kollega på det där temat och då höll jag verkligen på att säga det. PUCKO. Då tog en annan kollega över diskussionen mycket smidigt och förklarade så där milt som man ska. Hon var grundlig och pratade om att ge människor möjlighet att göra ett informerat val och att hälsorekommendationer aldrig bygger på tvång. Det är högst frivilligt hur många äpplen man sätter i sig på en dag. Lika frivilligt är amning.

Det värsta med hela historien är att kollegan som argumenterade så där smidigt är åttiotalist. Jag är gammal nog att vara hennes mamma.

Eva-Lotta Funkquist

Inga kommentarer: