torsdag 17 september 2009

På Södersjukhuset är det ingen som drar i mammornas bröst

Idag träffade jag en barnmorskestudent som gjorde praktik på Södersjukhuset.

- De är jätte duktiga på amning Eva-Lotta, sa hon.
- De är välutbildade och ingen drar i eller formar mammornas bröst. Amningen fungerar om man föder barn på Södersjukhuset. Jag har inte träffat någon mamma som haft problem på tre veckor.

Heja Södersjukhuset!

Fast personalen var visst lite sisådär på hud mot hud vård. Det är synd för hud mot hud vård av nyfödda har väldigt många fördelar. Nåt att jobba på på helt enkelt!

Eva-Lotta Funkquist

6 kommentarer:

Anonym sa...

En av mina vänner födde på SÖS för drygt en månad sen. Hon fick jättedålig hjälp med amningen. Det var det "klassiska": alla säger olika om hur man ska göra och flera skällde på henne när hon följde rådet hon fick senast.

En kom med silikonbröstvårta och tyckte hon skulle ha det ett litet tag. Hon hade svårt att få den att sitta, bebisen ville heller inte ta tag, så hon frågade därför nästa som sa argt "-Men herregud, varför har ni tagit med er en sån där? Gud vad ni ska hålla på och förbereda med en massa grejer utan att veta någonting. Är det ni som har tröstnapp också??

Efter två dagar tröttnade familjen på behandlingen, åkte hem, stressade ner och amningen kom igång jättefint. Kanske semestervikarier som jobbade?

Amningsbloggen sa...

Suck! Aldrig får man vara glad någon längre stund. Jag har hört så mycket positivt om Södersjukhuset! Också kommer det här. Jag hoppas som du, sommarvikarier. Men det låter ju tyvärr inte riktigt som sommarvikarieargumenatation, den brukar inte vara så driven.
Eva-Lotta

Unknown sa...

Jag födde mitt barn på Uppsala akademiska och där frågade de först om de fick ta i mina bröst och hjälpa till. Jag var väldigt angelägen om att få ordning på amningen och brydde mig heller inte när de inte väntade på svar. Fick en utskällning när det gått väldigt lång tid mellan amningen vilket jag inte förstod då jag inte kunde amma när han sov. Hade blivit mycket mera hjälpt om de sagt att jag skulle försöka amma hela perioden som han var vaken istället för att prata om att det inte skulle få gå längre än tre timmar. Mycket mjölk verkar finnas i släkten och jag fick bättre självförtroende när produktionen äntligen kom igång. Det hjälpte också när jag fick komma hem. Nästa gång föder jag hemma. Oavsett vad folk säger.

Emma sa...

Jag födde på sös för 2,5 månader sen och jag tyckte att personalen där var underbar. Jag fick bara uppmuntran och ett väldigt bra amningssjälvförtroende. Nu fungerade min amning iofs men de är ändå värda beröm tycker jag.

Ett exempel är när jag stapplade runt i korridoren med stora våta fläckar över brösten så möttes jag av varma leenden och kommentarer som "det är fantastiskt vad mycket mjölk du har"

matilda sa...

Jag har fött på sös 2 ggr och har bara positiva erfarenheter!Helt underbara människor som arbetar där.
Tänk att helt främmande människor är med när vi gör det absolut största i våra liv!

låg både på södra bb och vanliga bb och där har jag också bara positiva erfarenheter.ville knapt åka hem efter två dagar utan hade gladeligen legat kvar ett tag till.

hade jag kunnat så hade jag smugglat med mig en av deras barnmorskor hem!

Anonym sa...

Jag födde min son för några dagar sedan på sös, upplevde också det att man fick höra olika av varenda personal, under 3 dagar hade jag säkert 7-8 olika sköterskor det kändes inte alls tryggt med tanke på att ingen sa samma sak och jag blev mamma för första gången så jag blev väldigt frustrerad och kände inte för att stanna kvar så jag åkte hem. har fortfarande inte kommit igång rätt med amningen sen jag kommit hem, skulle egentligen föda på karolinska sjukhuset där ska dom tydligen ha riktigt bra amningshjälp men det var fullt när d var dags att åka in så jag blev skickad till sös istället, förlossningen gick hur bra som helst men det stöd som behövdes efter funkade tyvärr inte.