måndag 28 september 2009

Gäller inte energilagarna på BVC?

I början när jag var hjälpmamma så tänkte jag ibland att, så där kan ingen i vården ha sagt. Mamman eller pappan måste ha missförstått. Ingen vettig människa kan väl tycka att en pigg och frisk bebis behöver tillägg för att den gick upp 100 gram istället för 150 på en vecka? Men sen fick jag höra det så många gånger att fattat fel teorin inte kändes gångbar. På olika föräldraforum på nätet kan man läsa i diverse trådar om liknande händelser. Till exempel här. Det framgår att mamman vågar opponera sig, är påläst och söker mer information innan hon tror på rådet (eller som i detta fall, förkastar det) hon fått av BVC sjuksköterskan. Det är nog inte så konstigt att välutbildade mammor ammar längre. Angående BVC sjuksköterskan; man kan undra hur många amningar hon förstört under sitt yrkesliv.

När jag sedan deppade runt på det där forumet fick jag syn på det här (klicka på amning och dålig viktuppgång). Man kan undra hur minskat energiintag kan antas leda till bättre viktuppgång. Gäller inte energilagarna på BVC, eller? Det här är inte bra för min mentala hälsa. Snälla, skärp er!

Eva-Lotta Funkquist

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! När min BVC-sköterska oroade sig för min sons viktuppgång skrev jag ut en viktkurva för ammade barn (WHOs)jag fått tips av från er på amningshjälpen och visade upp för henne. Det lugnade. Kan ni inte ha dessa vikt-kurvor för ammade barn lite mer lätt-tillgängliga på amningshjälpens sida? Det vore super.

Anonym sa...

jag känner igen mig i historien.

nu med tredje barnet har det verkligen varit besvärligt trots att jag är välinformerad. men på mitt bvc är det bara jag som helammat i 6 månader. de säger öppet att de inte har erfarenhet av att mammor ammar så länge.

jag har försett dem med who-kurvor, berättat om mitt engagemang i ah, tagit med an och sugen på livet. de vet att jag ammat storebror till 3 års ålder och historien där... och jag har ständigt påmint dem om att titta på allmäntillståndet.

sist jag gick dit var jag laddad till tänderna. 1-års-kontroll. jag hade ögonen på mig. dottern hade gått upp lite och charmade doktorn och vikarierande bvc-sköterska. och de sa ingenting?!

jag hade förberett mig på att berätta om den osäkerhet som de skickade hem med mig varje gång. att jag inte tänkte ta den igen. att om de verkligen trodde hon mådde dåligt så skulle de skicka mig vidare till nån expert... men inget hände.

på vägen hem funderade jag på varför. kom på att de inte frågat om amningen... de trodde nog inte jag ammade längre... och då fanns det väl inget problem...?
jag tror verkligen det är så.

med storebror påstod barnläkaren på 10-månaders-kontrollen lite frågande
-och ni hade slutat amma?
-onej! var mitt svar. vi helammar. han är inte intresserad alls av mat än.
då blev det stor aktivitet på rummet och vägning och mätning skulle göras om för det kunde ju inte stämma(?!) då siffrorna ändå visade samma blev det ändå prat om vikten att ge riktig mat...

jag kan inte riktigt fatta att jag, JAG, har varit med om det här?

/sofia

Anonym sa...

Nej, BVC verkar ha väldigt dålig amningskunskap. Sofia, jag tror du har rätt, på ettårskontrollen förväntas du ha avslutat amningen. Nu senast på mitt tredje barns ettårskontroll talade de om för mig att min mjölk inte har någon näring... Jag var arg i flera dagar efteråt. Om jag får fler barn kommer jag att överväga att strunta helt i BVC, bara gå dit för vaccinationer och om jag behöver hjälp med något. Att gå dit för att väga och mäta och få kurvan uppvisad för sig är totalt meningslöst tycker jag. Jag ser ju hur mitt barn mår!/Sara K

jonna sa...

samma "logik" härskar på det bvc vi går till. vår dotter är femton månader och vägde på femtonmånaderskontrollen drygt nio kg. "dags att sluta (natt)amma" sa sköterskan, "nix" sa vi.
nej, att nattamningen skulle vara "problemet" har jag svårt att tro, särskilt som hon växer bra på längden och som både jag och hennes pappa varit nätta som barn, så även hennes kusiner som för övrigt inte ammats alls.
var kan jag få tag på who-kurvan förresten? min man har efterfrågat just den (och även den norska motsvarigheten).

Anonym sa...

http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

Kurvor som jag antar BVC missat...

Anonym sa...

När jag såg dessa kurvor för första gången kom tårarna... vad skönt att min son är ok! Och ligger man lite lägre... så är det också ok!

/Åsa, ammar fortfarande min son 2,5 år