måndag 14 september 2009

Hur många procent är det som inte kan amma?

Den frågan får vi ibland till Amningshjälpen. Det är väl Kristin Svensson som någon gång har sagt att, alla som har ett barn som vill suga och minst ett bröst, har de fysiska förutsättningarna för att amma? Närmare än så är det nog svårt att komma i ett svar och något procenttal på hur många mor-barn par som saknar de förutsättningarna skulle jag aldrig våga mig på. Jag har aldrig läst något heller, förrän nu. På den här bloggen hävdar man att var fjärde kvinna inte kan amma. Någon frågar oskyldigt i en kommentar var den uppgiften kommer ifrån. Om det är en undersökning de har gjort själva. Något svar får han inte. Att uppgiften är fel är dock helt uppenbart. Sveriges senaste amningsstatistik är från barn födda 2006. Den statistiken omfattar lite drygt 100 000 barn. En fjärdedel av dem blir 26 000. Vid två månaders ålder var det bara 10 000 barn som inte ammades. Om en fjärdedel av alla kvinnor inte kan amma skulle alltså 16 000 mammor med barn födda 2006 ha ammat, trots att de inte kan.

Vad säger man om en sån bedrift?! Och dessutom i två månader.

Neej, så festligt är det förstås inte. Men jag undrar ju också var de har fått uppgiften ifrån.

Eva-Lotta Funkquist

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan man ens få för sig att skriva så. (jag har läst krönikan på metro lifestyle)Om en fjärdedel av alla mödrar inte kan amma och inte har kunnat amma - vad hade hänt med evolutionen och historien. Människan är ett däggdjur och däggdjurens ungar diar! Med hjälp av förebilder, kunskap och hjälpande medmänniskor.
Jag vet att man inte ska vara amningsfanatiker, men när jag läser sånt trams blir jag en fanatiker (förlåt)!
/Sara

Marit Olanders sa...

Sara: Tänk att du ska behöva be om ursäkt för att du påpekar fakta. När blev det fanatiskt?

Cecilia sa...

Jag har någonstans läst siffran 1 %, som inte kan producera mjölk alls. Det kunde vara något fel på hypofysen om jag minns rätt? Att "inte kunna amma" är verkligen ett flytande begrepp!

Det kan ju vara så att man får ett barn som inte klarar att ta bröstet, men man kan amma nästa barn. Betyder det att man inte kan amma, eller att man "kan" amma?

Betyder amma bara att helamma? Kan man inte amma om man faktiskt ammar flera månader, men också behöver komplettera med ersättning? Är det mamman som inte kan producera mjölk, eller är det barnet som inte kan suga? Eller är det bara ingen som lärt mamman tekniken? Ingen som upptäcker att man som jag höll och la till helt fel?

Jag vet inte om jag själv "kan amma", mitt första barn var det jättesvårt med i början och jag fick dängt i huvudet att "alla inte kan amma, och att jag skulle fatta att jag inte kunde amma och bara ge upp". Vem vet, hade jag lyssnat på olyckskorparna hade jag kanske "vetat" att det var fel på mig och lagt ned amningen istälet för att söka hjälp, och inte ens försöka amma nästa barn heller eftersom jag "inte hade mjölk så det räcker"?

Marit Olanders sa...

Cecilia, dina funderingar visar hur otroligt svårt det är att ringar in begreppet "att kunna amma". Kan du inte spinna vidare på din kommentar här till en hel text? Jag skulle gärna ha med den i AN 4/09.

Christer Romson Lande sa...

I nåt annat tidigare blogginlägg på metrolifestyle så har jag för mig att dom skrev att ungefär en fjärdedel av alla mammor får stora problem med amningen. (Också utan källa eller precisering av vad som är stora problem). Möjligen så hade personen som skrev om hur många som inte kan amma siffran 25% i huvudet och glömde bort vad procentsiffran gällde?

Christer Romson Lande sa...

Nu hittade jag den äldre texten. Metromamman skriver framför allt om det riktigt dåliga bemötandet hon råkade ut för på BB, men skriver också att ”ungefär var fjärde kvinna får allvarligare komplikationer med amningen”.

Cecilia sa...

Jo, jag skulle kanske kunna knåpa ihop någonting. :-) Jag hör ju till de som hade stora problem med amningen, och det var till stor del tur att det blev någon amning alls tillslut. Men när jag väl tagit mig igenom den hemska starten då jag övervägde att ge upp amningen helt, så fick jag en jättemysig och relativt lång amningsperiod med mitt första barn ändå. Den viktigaste lärdomen jag tagit med mig därifrån är hur avgörande det är att man får _rätt_ hjälp och stöd, inte bara pepp eller ett ok från någon annan att ge upp.

Med ett bättre stöd direkt hade jag nog aldrig egentligen behövt få fullt så mycket problem över huvud taget!