söndag 18 juli 2010

Mänsklig temperaturreglering

Av Marit Olanders

- Jag fryser, säger sonen mitt i natten. Täcket är borta.
- Kom och lägg dig hos mig, säger jag. Han känns verkligen kylig när han kryper inhtill mig men snart känner jag hur han liksom tinar.

Nu är han några år, men principen är densamma för spädbarn: Intill en annan människas levande hud är det ypperligt att reglera sin egen temperatur. Därför fungerar hud mot hudkontakt bättre än kuvöser.
Ksenia Bystrova är en rysk läkare som har studerat hur nyfödda barn håller värmen i olika miljöer, hud mot hud, påklädd (eller lindad) i mammans famn, respektive i barnsal, och skriovit en doktorsavhandling om det. Bäst höll barnen som fick vara hud mot hud värmen. Sämst höll barnen som låg i barnsal värmen, särskilt blev deras fötter kalla.
I denna varma sommar är det också värt att notera att på mammans hud kunde barnen också reglera värmen neråt, om de var för varma.

Också amningen och mammornas mjölkmängd påverkades av hur barnen togs om hand de första timmarna och dagarna. Barn som låg på barnsal tillmatades oftare med bröstmöjlksersättning och på fjärde dagen hade deras mammor mindre mängder mjölk, eftersom barnen inte hade fått amma helt fritt.

Inga kommentarer: