torsdag 12 augusti 2010

Ta Teknikmärket i amning!

Av Marit Olanders

Vad har fotboll och amning gemensamt?
Jo, att man måste ha en viss teknik för att klara det hyggligt.
Amning är något som måste läras in och som mamma och barn övar på tillsammans, ,på samma sätt som fotboll är något som måste läras in och som spelarna övar på tillsammans. Svenska fotbollsförbundet har en serie teknikmärken för att sporra barn och ungdomar att finslipa sin teknik. förbundet understryker att alla kan vara med, allt som behövs är en boll och lite fantasi.

Så här står det i broschyren som min 10-åring fick hem:
I det här häftet finns tips och övningar som kommer att göra dig till en bättre fotbollsspelare. Ja, du måste förstås pröva, träna och testa allt för att kunna bli en riktigt bra fotbollsspelare.

Övningarna handlar om passningar, skott, bollkontroll, målvaktsspel och så vidare. Om vi leker med tanken, hur vore det om det fanns ett teknikmärke i amning? Vad skulle man kunna behöva öva på? Vad sägs om

  • Signaligenkänning - att känna igen och agera vid sitt barns tidiga amningssignaler, när det gapar och söker ögonkontakt, smackar med munnen eller rör huvudet av och an.
  • Hitta sitt eget bästa läge och tag. Varje mamma-barn-par är olika, inte minst vad gäller bröstens storlek och form. Det som är ett pars bästa läge och tag stämmer inte för någon annan.
  • Handmjölkning. Alltid bra att kunna och ingår i Tio steg för amningsvänligt sjukhus. Händer upp alla som fick en genomgång i hur man handmjölkar innan ni skrevs ut efter förlossningen?
  • Liggamning. Omistligt vid nattamning!
  • Kunna stå och gå och amma. Gör att du slipper känna dig bunden till att sitta still under amningen.

Gör det amning till för mycket prestation tycker du? Det tycker inte jag. Amningsteknik är en - av flera! - delar som man behöver för att få till en amning som funkar. Släpp tanken på att amning är något naturgivet och att man bara kan - eller inte kan - amma. Det är som med fotboll, övning ger färdighet.

7 kommentarer:

Sofie sa...

Tummen upp för detta inlägg!

Lin sa...

Instämmer med föregående talare! :)
:tummenupp:

Anonym sa...

Absolut. Jag fick aldrig märket i liggamning, men har ändå ammat två barn i sammanlagt 2,5 år. Men vad mycket lättare det kunde ha varit på nätterna...

Andrea sa...

Jag fick handmjölka på BB men det var då ingen som berättade hur det skulle gå till... (7 ml fick jag ut, det minns jag tydligt.)

Madelene sa...

Väl skrivet! Jag fick instruktion på en tygmodell 10 minuter innan vi gick hem därför att min man frågade var man kunde köpa ersättning om de såriga bröstvårtorna gjorde för ont och det kanske inte skulle fungera med amningen när vi kommit hem. Ersättning? Nej då får man handmjölka! Har du inte fått lära dig det? Så här gör man, sa chefsbarnmorskan och tog fram tygbröstet. Sedan hade jag alldeles för mycket mjölk länge, så jag provade handmjölka hemma och det fungerade som tur var.

cocco sa...

Nej
Men jag blev tillfrågad om jag kunde på neo och jag sa då att jag kunde. Jag uppfattade att de hade tänkt lära mig annars. Även med den första fick jag en genomgång på hur man gjorde men då fick jag aldrig till det.

Anonym sa...

jag låg på Nyköpings lasarett och fick jättebra hjälp med amniingen som krånglade (såriga bröstvårtot pga fel tag). Är jättetacksam för den fina starten, hade INTE fixat det själv det vet jag, jag hade garanterat gett upp och gett honom ersättning. Ibland var dom tre stycken på varje amningstillfälle som hjälpte till och assisterade. Håller absolut med om att amning är något man måste LÄRA SIG!