lördag 28 augusti 2010

Tonläget hårdnar

Av Marit Olanders

Förbjud alla amningsmobbare, tycker krönikören Sanna Lundell i Aftonbladet. Hon är förbannad på att amningen ska gömmas undan och att kaféer tar sig friheten att inte släppa in ammande mammor. Att förbjuda och dissa amning i offentligheten menar sanna Lundell bidrar till att neurotisera amningen och göra den svår och konstig. Hon menar att det är denna förvrängda bild av amning som lockar militanta amningsaktivister att kräva lagstiftning om att kvinnor ska amma.
En lag som amningstvång är lika stollig som att tvinga blivande föräldrar att gifta sig. Nu hoppas jag bara att flaskivrarna inte missförstår Lundells budskap med flit.

1 kommentar:

Lotta sa...

Så bra skrivet tycker jag. Jag upplever sällan att folk tar illa upp när jag ammar min son offentligt, vid något tillfälle har jag blivit informerad om att det fanns amningsrum, men det var nog mer av välmening mot mig - att personen i fråga trodde att jag kanske behövde lugn och ro. Nä, hellre ammar jag mitt barn där jag är när det börjar bli hungrigt eller sugen på närhet, än bär en gallskrikande liten genom ett fullproppat köpcentrum för att leta reda på ett (ofta) fönsterlöst amningsrum. Dessa rum är dessutom oftast placerade tillsammans med toaletter/skötrum och dofterna där inne brukar inte precis vara aptitretande om man säger så... Skulle inte själv vilja äta på toaletten, så varför skulle mitt barn vilja göra det?