torsdag 19 augusti 2010

Amningsfrågor hör hemma på ledarsidorna!

Eller hur?
Läs här!

6 kommentarer:

Jonna sa...

Jag prenumererar inte på GP och köper den mycket sällan, men när jag stod i kön i affären och såg att de hade en amningsrelaterad rubrik på förstasidan kändes det värt 15 kronor oavsett vinkling. Och jag måste säga att både artikeln och ledaren kändes positivare än något jag sett om amning i media på mycket länge. Heja Malin!

Signe sa...

Ja, jag tyckte också att ledaren och den artikel där Kristin Svensson intervjuades var bra hållna och nyanserade. MEN det var en JÄTTESTOR bild på ett barn som flaskmatades, och ytterligare en artikel med barnets mammas berättelse om hur skönt det var att inte behöva gå igenom en hemsk amningsupplevelse med barn nr 2 då det hade varit mycket strul med barn nr 1. Finns det inte ett uttryck "en bild säger mer än tusen ord"? I så fall är det kanske ändå ok, för ledaren och den andra artikeln innehåller mer än tusen ord?
Men bakgrunden till inslagen är mycket dyster: den nya amningsstatistiken visar tydligen (jag har inte sett dem ännu) en fortsatt markant nedgång.
Signe Franks

Anonym sa...

Bara jag som inte riktigt gillade ledaren? jag tyckte att den hade sina poänger och visst var den postivt allt! Men lite naiv och jag tyckte att hon missförstod det där med kunskap lite, att det handlar bara till en liten del om kunskap om amningen fördelar, men långt mer om kunskap om hur man får amningen att fungera och att kompetensen inom vården behöver höjas. man ska inte behöva bita ihop och härda ut! Får man rätt hjälp från start ska inte sår behöva uppstå! Sår ÄR inte en normal del av amningen man bara ska kämpa sig igenom, det är ett tecken på att taget behöver korrigeras. Att amma mycket i början däremot är normalt men framställs också som ett problem. Ambitionen och avsikten var god, men kunskapen kanske inte riktigt lika bra. Artikeln i tidningen var däremot mycket bra och nyanserad! JÄttestora flaskbilden passade trots allt in med rubriken att mycket färre nyfödda ammas, även om jag onekligen förstår er poäng!

Cecilia sa...

inte meningen att bli anonym...

Magdalena sa...

Problemet är INTE att man inte får framhäva amningens fördelar. De allra flesta vet att det bästa för spädbarn är att ammas. Problemet är att kunskaperna kring HUR man ammar är så dåliga på många ställen. Och kombinationen av amningshysteri och okunskap om hur man gör kan vara helt förödande för mammor och faktiskt krångla till det ordentligt vid anknytningen mamma och barn emellan. Jag tycker därmed att artikeln var väldigt onyanserad och ytlig.
Istället bör krutet läggas på att sprida kunskap om hur man ammar INNAN förlossnigen, redan på MVC. Att det är bra att amma vet redan de allra flesta.

Jonna sa...

Jag menar inte att artikeln var perfekt, inte alls, men det var länge sedan jag såg något i media som ens verkade vara tänkt som vinklat till amningens fördel. Jag håller till viss del med om den kritik som framförts här och artikeln med mamman som tyckte det var jobbigt att amma kändes mest som utfyllnad tyckte jag. Men, som sagt, det var trevligt med en (eller två) artiklar som inte var helt anti amning.