torsdag 7 januari 2010

Att amma efter ett halvårs ålder är sannolikt inte nödvändigt

Av: Eva-Lotta Funkquist

I sin bok I huvudet på en mamma konstaterar Hanne Kjöller att det är svårt att argumentera mot amning. Men hon gör ändå festliga försök. Hon citerar Schulmans och Lagercrantzs Barnläkarbok.

Att amma efter ett halvårs ålder är sannolikt inte nödvändigt, men många mammor tycker om att fortsätta och en del tror också att det är lättare att gå ner i vikt då. Emellertid kan det medföra att det blir svårare att avvänja barnet.

Jag fnissade åt citatet redan då jag läste det i original. För vad författarna säger med sitt beskäftiga och amningsovänliga utfall är ju att det är nödvändigt att amma före sex månader. Det var naturligtvis inte meningen. Det här ser inte ens Kjöller. Nej, hon är sur för att Livsmedelsverket inte går ut med barnläkarnas information om att det kan bli svårt att avvänja barnet. Prisa Livsmedelsverket för det, det finns nämligen ingen forskning som stöder barnläkarnas påstående. Det är Semper som har lanserat idén om att ett barn som inte börjar äta vid fyra månader kan få svårt för att äta senare. Av vilket skäl Semepr har lanserat den här idén är lätt att gissa. Jag är tacksam för att Livsmedelsverket inte går Sempers ärenden. Ja, Kjöller det är svårt att argumentera mot amning, i alla fall om man inte läser på först.

4 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Vill bara prisa denna blogg! Jag och min man känner oss ensamma när det handlar om bl a amningen (ammar min 11 mån gamla pojke) och när vi fann denna blogg så försvann den känslan till stor del! Ni som skriver i bloggen gör det så bra, imponerande engagemang! Tack för att ni gör en insats!

Cecilia sa...

Det är ju faktiskt inte nödvändigt att amma över huvud taget. Det finns bröstmjölksersättning som man kan ge istället från första levnadsveckan.

Men det betyder inte att amning är onödigt.

Många verkar helt röra ihop de olika begreppen. Men så himla oklart är det väl ändå inte, tycker jag?

Amningsbloggen sa...

Ja, naturligtvis är det inte nödvändigt och helt frivilligt. Var och en gör som den finner bäst och tycker om.
Hälsar Eva-Lotta

Angel sa...

Jag helammade min son till han var 6 månader. Alltså inget vatten ens.
när han sedan på eget initiativ fick börja med en tesked avocado eller annat spännande så åt han som han aldrig gjort annat..trots fortsatt fri amning

barnet slutar väl ta till bröstet när de själva vill?
Till min stora sorg hade mina aktiva son inte ro att ammas så länge på dagarna som jag hade velat men då valde han själv bort bröstet till förman att kunna sitta upp och se världen samtidigt som han knaprade på något.
Men fortfarande när han vaknar vid 4 på nätterna så vill han snutta och det är vår mysstund eftersom han aldrig vill vara i knäet annars. Så att de skulle ha svårt för avvänjning om man fortsätter amma efter 6 månader måste vara ren bullshit..
Jag skulle önska att min son ville amma mer. Han är strax över 12 månader idag och har inte tid;)