onsdag 16 februari 2011

Exklusiv amning i sex månader mot fetma


13 kommentarer:

Lina sa...

Eftersom ni publicerar den här bilden utan kommentarer undrar jag vad er tanke med det var?
Tyckte ni den var så bra så ni ville visa den för Amningsbloggens läsare? Det är iallafall det intryck man får.

Om själva affischen och dess budskap vill jag säga att här ser vi ju ett bra exempel på just det som någon skribent här nyligen menade inte finns i verkliga livet; en affisch med uppmaning till att amma. Den här är visserligen inte från Sverige, men nu visar ni upp den i Sverige.

När ni visar sånt här på Amningsbloggen, och på samma blogg skriver att ni tycker att det är upp till varje kvinna att själv välja om hon vill amma eller inte, så kan det upplevas som att ni far med dubbla budskap. Säger emot er själva.

Därför vill jag gärna ha en kommentar till varför denna bild lagts ut!

Cecilia sa...

Låt oss säga att den här typen av affischer ser man inte på svenska BVC då, om jag ska presicera bättre?

Amningsbloggen sa...

Lina, den ingår i vår lilla serie om US Department of Health and Human Services... Det är deras, har ingenting med Sverige eller BVC att göra. Den är väl märkt, klicka på den så blir texten större.
Men här på bloggen publicerar vi väl ofta bilder som aldrig skulle sättas upp på ett BVC?
Hälsar Eva-Lotta

Lina sa...

Eva-Lotta: Det är lite det jag menar, att ni publicerar bilder som aldrig skulle sättas upp på BVC i Sverige. Därför vore det intressant att höra era tankar omkring detta! Vad är tanken med att visa upp detta på Amningsbloggen? Förstår du frågan nu?

Lina sa...

(Jag menar förstås inte ALLA bilder som aldrig skulle sättas upp på BVC, utan just sådana som kan upplevas som amningspress.)

Cecilia sa...

Nu är jag inte Eva-lott, men hon vikke väl lyfta fram USAs kampanj? Ris eller ros?

Själv tycker jag att bildvalen ger lite dubbla budskap, men den ska väl vara ironisk? Nyttig/onyttig som de leker med bild och begreppen? Kanske inte min kopp te ... men visst är det intressant att det tas upp ¨å mycket i USA men att politiker i Sverige inte vill ta i ämnet med tång?

Cecilia sa...

Skriver som en kratta nu, men ni kanske kan tolka...

Cecilia sa...

Den här typen av affischer förstår jag kan upplevas som en press att ammma. Det är något med tonen i den som är ganska uppmanande. Den känns väldigt "osvensk" eller hur jag ska säga ...

Amningsbloggen sa...

Javisst, tanken med att visa det på Amningsbloggen är att visa mångfald...
Eva-Lotta

Veronika sa...

Jag såg en hemsk amningspropagandaaffisch en gång. Den var också från USA tror jag. Den jämförde att inte amma med att sätta sitt barn på en vild tjur eller liknande. Typ "så här skulle du väl inte göra med ditt barn - men amma kan du allt låta bli, är inte det ologiskt?"

Anonym sa...

Tänk, jag har så svårt att förstå dessa ständiga reaktioner när amning i något sammanhang beskrivs som något positivt. Vi kan faktikst inte komma ifrån att amningen har fördelar framför modersmjölksersättning. Varför är det så upprörande?

Anonym sa...

Hej Anonym!

Det som är upprörande är att fördelarna med amning jämfört med ersättning är faktiskt mycket små, och inte så enorma som ibland framförs i media.

När det gäller just fetma, läs texten noga. Det står "may help reduce". Det är inte klart bevisat att amning reducerar risken för fetma.

Och sådana här reklam är propaganda, ett försök att få så många kvinnor som möjligt till att amma istället för att låta kvinnorna i lugn och ro själva ta detta högst personliga beslut.

Hälsningar,
Andrea Nord

Anonym sa...

Andrea Nord, nu blir jag jättenyfiken. Vad stöder du ditt uttalande att fördelarna med amning jämfört med modersmjölksersättning är mycket små på?