söndag 27 februari 2011

Förresten, den var bakad på bröstmjölk


Av Eva-Lotta Funkquist
Föräldrar som har sjuka spädbarn vill ibland visa sin uppskattning till vårdpersonalen. De brukar då bjuda på något gott. Jag har flera gånger hört historien om mamman som låtit personalen sitta och mumsa en lång stund för att och sedan, då någon av de bjudna säger "tack det var gott", inflika: "förresten, kakan var bakad på bröstmjölk, jag har ju så mycket i frysen." Jag antar att den här historien uppfyller alla kriterier för att vara en "Klintbergare".

Häromdagen hörde jag en annan spännande historia. En väninna, född på sjuttiotalet, läste barnkunskap (ett ämne som man förr läste under några veckor i nian). En klasskamrats mamma jobbade på neonatalen. Hon kom till klassen och berättade om sitt arbete. Med sig hade hon donerad bröstmjölk. Hon erbjöd klassen att smaka. Det uppstod något sorts grupptryck; alla smakade. När jag hörde historien tänkte jag, det där skulle aldrig hända idag.

Men där kanske jag har fel. Läs här och här.

2 kommentarer:

Cocco sa...

Jag har gjort glass på bröstmjölk men Leo som inte har diat på ett år och som numera tycker havreglass är det normala tyckte inte om den alls. Den smakade precis som vanlig gräddglass men tja i hans värld smakade det konstigt.
Tyvärr kan man inte göra ost på enbart bröstmjölk. Lite synd för det hade varit kul att kunna ge barnen ost de tål.
Yoghurt har jag däremot lyckats göra på bröstmjölk.

Unknown sa...

Vad läckert att man kan använda bröstmjölk till en del bakning, personligen så tycker jag att bröstmjölk är väldigt gott, kommer ihåg när min sambo ammade vår son, så var det under en period som hon fick mjölkstockning och var tvungen att tömma sina bröst på mjölk o hon hadde ingen pump, så varje kväll fick hjälpa henne att tömma brösten på naturlig väg. Jag blev ammas av min sambo kan man säg haha, smakade sött o gott minns jag, saknar det ibland kan jag säg. Ps Mannen.