lördag 12 februari 2011

Ibland är det svårt att komma ihåg allt man en gång har hävt ur sig

Av Eva-Lotta Funkquist

När man bloggar om amning blir man ibland i kommentatorsfältet anklagad för att tidigare ha skrivit saker som verkar helt befängda. Ibland blir jag osäker; har jag kanske i ett instabilt ögonblick faktiskt formulerat mig så som anklagelsen lyder? Jag läser bakåt. Det är svårt att komma ihåg allt man en gång har hävt ur sig.

På det universitetssjukhus där jag arbetar finns det en hel del experter också på mycket ovanliga sjukdomar och syndrom. En gång hade vi ett särledes svårt fall. På ronden googlades det. Läkaren hamnade på socialstyrelsens informationssida Ovanliga diagnoser och hittade den diagnos han sökte. Han blev röd i ansiktet. Det här var det dummaste och mest felaktiga han hade läst på länge. Hur kunde någon bara få uttrycka sig på det här viset? Så kom han längst ner på sidan. Där stod hans namn. Med mejladress och allt. Han hade själv författat texten. Nej, det inte lätt att komma ihåg allt man en gång har hävt ur sig.

Inga kommentarer: