fredag 18 februari 2011

Nestlé ger amningsråd

Av Marit Olanders

Mina bröst är mycket ömma.
Nestlé: Med största sannolikhet beror det på att ditt barn inte ligger rätt när du ammar.
(Jag: Ömma bröst kan ha många anledningar, som sår, bakterieinfektion, svampinfektion, mjölkstockning, white nipple syndrome, Raynauds syndrom.)

Det gör helt enkelt för ont att amma.
Nestlé: Om du känner att du inte står ut med smärtan och att dina bröstvårtor blir ömma för snabbt är amningsnapp en sista utväg.
(Jag: Om det verkligen gör för ont för att amma och du vill fortsätta amma så mjölka ur under en period och mata ditt barn på annat sätt medan du får hjälp att komma tillrätta med smärtan. Amningsnapp löser inte problemet med smärtsam amning men kan vara bra vid andra tillfällen. Vill du lägga ner amningen eller ta en paus så gör du förstås det.)

Mitt barn vägrar mitt ena bröst.
Nestlé: Det är tur att man kan luras lite: Flytta helt enkelt ditt barn över till andra sidan utan att vända.
(Jag: Kolla öronvärk och andra fysiska åkommor, testa olika ställninga,r stående liggande sittande.)

Hjälp! Jag har för mycket mjölk!
Nestlé: Är dina bröst hårda och har ditt barn svårt att få tag på dem? Tack och lov är detta oftast bara ett tillfälligt problem under den första tiden efter förlossningen. Det tar lite tid innan det blir balans mellan hur mycket mjölk du producerar och hur mycket mjölk det lilla barnet dricker.
Jag: Läs på Amningshjälpens hemsida.
- - -

Det kan vara skönt att veta att ...
Nestlé: WHO menar att i stort sätt [sic!] alla kvinnor har förmåga att amma sitt barn. Nästan alla problem vid amning kan lösas med bra rådgivning.

Jag: Står man vid vägs ände och inte får amningen att fungera (vilket är mycket troligt om man följer Nestles råd) upplevs antagligen en upplysning om att "alla kan amma" (i stort 'sätt') som ett hån.

Inga kommentarer: