fredag 4 februari 2011

Falsk varudeklaration?

Av Eva-Lotta Funkquist

På BVC i Uppsala ska en broschyr om femminutersmetoden delas ut till alla föräldrar med tremånadersbarn (jaa, det är faktiskt sant!). I broschyren lägger man ner mycket krut på att beskriva hur ett "normalt" barn sover. Tillåt mig ett citat:

6 månader
Vid 6 månaders ålder har sömnen ofta ökat till cirka 12 timmar per natt. Barn kommer in i den sömnrytmen på olika sätt. Ditt barn kan helt enklet sova över ett mål eller hon kan gradvis vakna för sista målet senare och senare. Ibland fortsätter barn att vakna för ett nattmål. Från 6 månaders ålder kan detta ha utvecklats till en vana som egentligen inte behövs. Om ditt barn äter bra på dagen behöver hon inte äta på natten efter 6 månaders ålder. (Ur: När barnet ska sova, Råd till föräldrar om barns sömn, Primärvården, Landstinget i Uppsala län)

Och jag undrar: är det någon som har träffat det här barnet IRL?

9 kommentarer:

Maria sa...

Hmm... vi ska på 3-mån koll nästa vecka. Får se om de vågar ge oss den informationen. Jag har kritiserat ett och annat till min bvc-sköterska, så kanske törs hon inte ens visa mig broschyren.

Och apropå "sova hela natten" så gjorde faktiskt mitt första barn det från 5v ålder. Helt knäppt. Jag låg vaken och ungen sov 12 timmar utan att amma. Nu med nummer två, så ammas det friskt varje timme dag som natt än så länge.

Helena Ilke sa...

Men herregud, är det inte dags för ett upprop snart för att stoppa rekommendationerna av 5-minutersmetoden? Man omdebatterar och upprör sig över isoleringsmetoder inom ungdomsvård och fängelser - hur kan 5-minutersmetoden gå obemärkt förbi? (jag antar att vi härmed syftar på "skrikmetoden?")

Ida (zandrama) sa...

Det är så man hoppas att det är ett skämt. :(
Mina stora barn har slutat äta på nätterna och börjat sova hela nätter vid 1,5 års ålder.

Hanna sa...

Om jag fick skriva en broschyr till bvc skulle det stå: Många barn (kanske de flesta) vaknar ofta och sover oroligt under sitt första levnadsår. Det är helt normalt. För att klara av detta som förälder finns några tips; samsov, nattamma liggandes och kolla , jag upprepar, kolla inte på klockan.

Ellinor sa...

Jag skulle lägga till, en del i flera år.

Vaknandet fyller en viss funktion, som vi inte behöver ifrågasätta eller förändra. Barnet vill se till att dess vårdare är nära.

Att barnet sover på natten men vaknar för att amma klassificerar jag som att sova hela natten. Om barnet är uppe och leker sover det inte. Amma kan man göra i sömnen.

Marit Olanders sa...

Vadå MÅL? Den svenska hälso och sjukvården ska ju ha lärt ut fri amning åtminstone sedan amnignsvänliga sjukhusreformen i början av 90-talet, snart 20 år sedan.

Lina sa...

*räcker upp handen* Jag har träffat ett sånt barn! Flera, till och med!

Andrea sa...

Jag älskar att man förutsätter att barnet bara vaknar för att äta två gånger per natt, och sedan alltså av sig själv fasar ut det ena målet...

Nu verkar jag iofs fått ett märkligt barn som sover fem timmar i stöten och faktiskt bara vaknar för att äta just två gånger per natt (hon är tio veckor) men jag har inga illusioner om att det kommer att hålla i sig.

olivia sa...

Jag räcker också upp handen, min lilla tjej har sovit hela nätter sen dag 1. Om jag ammar? Aldrig i livet, hej ersättning - räddaren i nöden.