fredag 11 februari 2011

Jag äter aldrig hemlagade potatisplättar

Av Eva-Lotta Funkquist

Jag har inte haft så många amningsproblem personligen, men mjölkstockningar har jag haft. Många gånger. Någon gång berättade någon för mig att anledningen att man känner sig så så sjuk är att mjölken backar ut i blodbanan. En gång blev jag sjukare än någonsin innan och jag hade jättehög feber i flera dygn. Jag är inte mycket för att söka sjukvård, vilket anses vara typiskt för sjukvårdspersonal, men på fjärde dygnet åkte jag in till sjukhuset. Helt sant; jag övervägde att ringa en ambulans. Jag förstod inte hur jag skulle kunna ta mig ner till bilen. Men det lyckades. När jag kom till sjukhuset hade jag bara en fråga: mår jag så här dåligt därför att mjölken backar ut i blodbanan?

"Javisst", sa läkaren käckt, "det är därför man känner sig så sjuk. Samma känsla som vid blodförgiftning".

Jag minns exakt hur han såg ut. Jag fick en vision av hur den vita mjölken blandade sig med det röda blodet. Vita strimmor som löstes upp. Precis innan jag blev sjuk hade jag ätit hemlagade potatisplättar. Jag har aldrig ätit det igen. Köpta går bra. Fortfarande är jag inte helt säker: mår man så dåligt för att mjölken blandar sig med blodet?

Han skrev ut antibiotika. Jag hämtade aldrig ut kuren. Den dagen vände det. Mjölkstockning går nästan alltid över utan behandling.

Inga kommentarer: