lördag 5 februari 2011

De rätta förutsättningarna för sömn

Av Eva-Lotta Funkquist

I Uppsala delas alltså en broschyr ut om femminutersmetoden till alla föräldrar vid tremånadersbesöket på BVC. Eller, den ska delas ut enligt metodboken, det finns helt säkert BVC-sköterskor som inte delar ut den. När man läser broschyren känns det som det viktigaste man vill förmedla är vikten av läggningsrutiner. Med fetstil konstaterar man:

Läggningsrutiner kan vara olika i olika familjer och Du väljer förstås en som passar just Din familj. Det är viktigt att följa denna rutin så långt som möjligt. (Ur När barnet ska sova, Primärvården, Landstinget i Uppsala län, sid 10)

Jaha, källan på det? Egentligen är detta ett modernt och extremt västerländskt sätt att se på barns sömn. Och någon forskning som stöder det påståendet att rutiner är viktiga finns det inte. Nästa gång det är dags för fetstil i broschyren har valfriheten kring läggningsrutinerna försvunnit. Nu konstaterar man istället:

Och vi upprepar, vagga henne inte och låt henne inte suga sig till sömns vid bröstet eller flaskan. Lägg henne när hon är sömnig men innan hon har somnat in. Samma sak gäller som på natten. Hon ska lära sig att somna in utan att du behöver göra så mycket. (Ur När barnet ska sova, Primärvården, Landstinget i Uppsala län, sid 11)

Nu blir det naturligtvis krångel, att somna på det här viset är nämligen emot barnets hela existens. Ett barn som blir lämnat ensam för att somna kommer att protestera genom skrik. Att bli lämnad ensam är kanske det som ett litet spädbarn är mest rädd för i hela världen och det finns goda skäl att tro att ett barn som utsätts för det upplever stark ångest. Under rubriken Vad kan man göra konstaterar man i broschyren:

Om hon fortsätter att skrika går du tillbaka men lyft inte upp henne ur sängen. Du kan upprepa vad Du gjorde tidigare, smeka henne lätt över huvudet, säga godnatt och gå. Om hon är mycket upprörd kan Du bli tvungen att ta upp henne en stund. Du kan i så fall sitta med henne i Ditt knä tills hon har lugnat ned sig och sedan lägger Du tillbaka henne i sängen igen. Tänd inte ljuset, prata inte med henne och lek absolut inte för då kommer hon att vilja vara vaken och roa sig i Ditt sällskap. (Ur När barnet ska sova, Primärvården, Landstinget i Uppsala län, sid 12)

Det finns väldigt många problem med den här rådgivningen och kanske är det t.o.m. så olyckligt att den fått en del föräldrar att uppleva att deras barn har sömnproblem, trots att de, innan de fick broshyren i sin hand, inte tyckte det. Ett annat problem är att i de familjer där man upplever att barnet har sömnproblem oftare finns mammor som inte mår så bra. De har oftare problem som egentligen inte beror på barnets sömn. Kanske är dessa familjer mer hjälpta av ett helt annat sorts stöd?

11 kommentarer:

Heidi sa...

Hur gör man om man vill dela den här länken på facebook?

Heidi sa...

Men är det inte angivet i broshyren någon källa? Usch jag blir så upprörd över det här, det är väl det mest naturliga i världen att somna vid bröstet...

Anonym sa...

Lite skrämmande att den här informationen lämnas ut, med tanke på hur osäker och okunnig man kan vara som nybliven mamma (jag tänker på mig själv). Min son är nu ett och ett halvt, och all info som jag fick när han var bebis handlade också om hur viktigt det var att han lärde sig att bli trygg med att somna själv och att somna om själv när han vaknade på natten. Jag minns att jag kände mig som att jag kommit på något nytt och unikt när jag tänkte att han kanske kan känna sig trygg om han vet att hans mamma finns där när han somnar och kommer när han vaknar och är ledsen på natten. Han var ju liksom helt beroende av mig när det gäller allt annat, så varför skulle han inte behöva sin mamma på nätterna? Nu ammar han fortfarande några gånger varje natt. Många skulle nog tycka att det låter jobbigt, och visst, det tycker jag också att det är ibland. MEN han vaknar aldrig och vill upp och leka mitt i natten, och vi har heller aldrig haft honom vaken och skrikande långa stunder på nätterna. Kanske är det bara sån han är, eller kanske är det tack vare amningen som han alltid somnar om smidigt och lugnt. /Erika

Nina sa...

Det är konstigt i den här världen att man vill skapa problem från allt möjligt. Vad är ett sömnproblem för ett barn? Har mitt barn ett längdproblem för att han är längre än de andra? Har mitt barn ett matproblem för att han har allergier?

Stäng ögonen och öronen och fundera själv hur du vill vara med ditt barn!
Du är världens bästa mamma och pappa till ditt barn!

Madelene sa...

Heidi:
Kicka på rubriken, sedan kan du kopiera länken till inlägget i din facebook. Jag gjorde just det...

Anonym sa...

Fy sjutton. Bra att ni uppmärksammar det här. Fem minutersmetoden är inget annat än ren barnmisshandel.

Anonym sa...

Vaddå "hon ska lära sig att somna in utan att du behöver göra så mycket"? Jag tycker just att amma till sömns är att "inte göra så mycket". Mysigt, avslappnande slut på dagen för både min bebis och mig. Att sedan lägga ner varsamt bredvid sig i sängen och lägga täcket över. Menar de att våran mysiga och fungerande kvällsstund är fel rutin nu? Den har ju fungerat alldeles utmärkt för oss i åtta månader - varje kväll! Nästan tur att man inte bor i Uppsala ;)

cocco sa...

Det är ju helt galet att man slentrianmässigt berättar för alla föräldrar hur barn ska sova när naturen ordnat så att barn inte alls sover som det står. Läser man texter verkar det ju extremt ovanligt att barn på över 6 månader vaknar flera gånger per natt men i verkligheten så är det ju inte alls ovanligt eller ens konstigt.
Det vet ju till och med han som skrivit broschyren.

Maria sa...

En bekant till mig har haft kontakt med spec-bvc pga att deras 8-mån bebis inte sover som de önskar. Svaret de fått av sköterska och psykolog som kommit på hembesök är att de MÅSTE ha fasta rutiner, de får inte missa en enda minut på schemat, då kommer det inte att gå (typ). Och att bebisen SKA vakna 05 och äta välling, sedan frukost 07, sova 09-12, lunch 12 osv, osv sedan somna för natten 19. Så GÖR tydligen ALLA bebisar enligt dem! (suck)Och de får absolut inte trösta bebisen när hon gallskriker sig till sömns. Då lär man henne fel, säger de. Och då är det kört enligt dem. Så låt bebisen skrika i två timmar om det behövs, men ta för guds skull inte upp och trösta henne lilla gumman sa de till mamman. (alltså kallade mamman för lilla gumman dessutom). Jag blir så rasande så att det står spjut ut ur mina ögon när jag hör sånt här.

Vilka familjen följer ett schema slavsikt på minuten när man har ett spädbarn? Och vilka barn sover alltid 3tim på förmiddagen, somnar prick 19 och vaknar alltid 05. Utan undantag?! För enligt spec-bvc så är alla ungar såna.

Usch säger jag bara!!

Anonym sa...

Låter som om de förväntar sig att en bebis ska fungera som en maskin. (angående ovanstående kommentar). Man gör ju bara merjobb för sig själv om man håller på sådär. Och man skapar sig en oro som inte behöver finnas. Min son ammas till sömns och somnar nästan alltid runt 20 och vaknar när vi vaknar - kl 7.00. Däremellan vaknar han för att ammas ca två ggr på natten, lite varienrande tider. Ganska perfekt, eller hur? Och då har vi inte alls följt några sådana metoder. Men jag skulle inte bli oroad om min son vägrade somna runt 20 i perioder. Eller vaknade oftare för att äta. Nej, amningen är tvärtom ett jättebra hjälpmedel för att få ordning på sömnrutinerna anser jag! Min son är åtta månader.

Lisa sa...

Vad ledsen man blir när man läser sånt här. Varför saknas det så ofta medlidande med småbarn när vi är så noga med att behandla alla andra grupper i samhället värdigt och respektfullt?

Min son är 13 månader och ammar fortfarande på nätterna. Vi lägger honom när han verkar trött, och då somnar han vid bröstet eller i bärsjal. Folk omkring oss tror att vi har det jättejobbigt för att vi ammar på natten, men jag ligger mycket hellre i sängen och ammar halvt i sömnen än att behöva gå upp med en ledsen unge.