WHO-koden kom till för att göra spädbarnsuppfödningen säkrare, genom att skydda och stödja amning samt att se till att bröstmjölksersättning används på rätt sätt.
Reglering av marknadsföring är en viktigt del av WHO-koden. Koden omfattar följande produkter:
- bröstmjölksersättningar (inklusive s.k. infant formula)
- andra mjölkprodukter, livsmedel och drycker, inklusive tilläggskost avsedd att ges i nappflaska, när dessa marknadsförs som (...) helt eller delvis som ersättning för bröstmjölk
- nappflaskor
-nappar (dvs flasknappar)
Det verkar finnas en begreppsförvirring här. Koden gäller bröstmjölksersättning, men inte bara. Den gäller också andra livsmedel som ska ges i nappflaska och den gäller även nappflaskor och flasknappar. Däremot gäller den inte tröstnappar.
Läs mer på Amningshjälpens hemsida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar