lördag 29 augusti 2009

Vad är amningshysteri? 2

Samtal mellan mig och min man. Han:

- Fuglesang kom visst iväg nu.

- Jag hade knappt märkt att han skulle ut och åka. Det var mycket mer uppståndelse förra gången.

Min man ler ner mot äpplena han håller på att skala och håller med:

–Det var fullständig hysteri.


Hysteri?

Alla tidningarna toppade löpsedlar, förstasidor och mittuppslag med rymdfärden. Teve. Radio. Internet. Svensk minister på plats. Kronprinsessan. Vanliga, sansade vänner till mig tog semester och åkte till Cape Canaveral mitt i julstressen för att på nära håll beskåda spektaklet. Min son fick en rymdgubbe i julklapp som självklart fick heta Christer.


Att det finns amningspress mot enskilda människor, där de inte blir lyhört bemötta utan körs över av floskler och lämnas i förvirring och ångest över att inte kunna ge sitt barn mat, varken med bröst eller flaska, det råder inget tvivel om. Och det är en tragedi i varje enskilt fall. Men någon amningshysteri har jag inte sett till.


Marit Olanders

1 kommentar:

Anna sa...

Jämfört med Fuglesang ligger amning i lä:-)